Recenze: Krásná katastrofa

Autor: Jamie McGuire
Vyšlo:  03/13
Nakladatel: Fortuna Libri
Žánr:  New Adult
Strhující milostný příběh
Ona nepije ani nenadává a ve skříni má spoustu seriózních svetříků. Abby věří, že si dokázala vybudovat dostatečnou vzdálenost mezi sebou a svou temnou minulostí, ale když se svou nejlepší kamarádkou dorazí na univerzitu, její cestu k novému začátku zkříží rebel a polykač holek na jednu noc, Travis Madox. Urostlý, potetovaný hezoun je to poslední, co Abby potřebuje…
On tráví noci vyděláváním peněz na zakázaných zápasech a holky střídá častěji než ponožky. Do Abbyina života se vetře trikem – nabídne jí sázku, že měsíc vydrží bez sexu – když ona s ním ten měsíc bude bydlet. Ať tak či onak, Travis netuší, do jak těžkého zápasu se pustil.

Abby je pravým opakem Travise, ale přesto dokázali najít společnou řeč a dokonce se stát i přáteli. Baví se spolu, chodí na párty a pomáhají si ve studiu. Spojili je jejich společní přátelé America a Shepley, kteří spolu chodí. Travis je nenapravitelný děvkaž, takže se zdálo, že Abby využije a odhodí jako ostatní děvčata, ale ta je vůči jeho kouzlu imuní. Jejich vztah zůstává na kamarádské úrovni. Nebo ne?
Krásná katastofa je jedna z knih o který se mluví.Nejen na internetu, ale i na ulici. Za poslední týden jsem slyšela 3 páry, které řešily právě tuto knihu. A většina komentářů je kladná. Čím to je? Učarovala čtenářům romantika mezi hlavními hrdiny, vývoj jejich vztahu nebo vysokoškolské prostředí? Pravděpodobně kombinací tohohle všeho, ale v každém případě je tato kniha něco jiného, než jste doposud četli.
Tato kniha se řadí do kategorie New Adult, což je vyšší level navazující na Young Adult, žánr, který čte většina dospívající (vždyť jsou také tyto knihy určené primárně pro ně). Takže nečekejte naivní  romantickou slátaninu, tady už jde o víc. Bohužel ne zas o tolik víc, ale přesto má kniha velmi dobrou úroveň a v podstatě jí není co vyčíst.
Chemie mezi hlavními postavami funguje perfektně a nevědomost jak to vlastně skončí a kdo s kým bude je perfektní. Autorka umí stupňovat napětí a zároveň nevytváří příliš přeplácaný děj. Jsem ráda, že jsem neobjevila žádná klasický sladká klišé, takže je kniha vhodná i pro ty, která nevyznávají romantiku. Žádná dívka či žena není tak, aby odolala šarmu Travise Maddoxe.
Na internetu se hodně kritizuje překlad této knihy. Ti, kteří četli originál zavrhují český překlad a házejí na něj špínu. Já osobně nečetla originál, takže nemůžu říci, jaké kvality je ten náš v porovnání s původním. Číst se kniha dá, všechno jde pochopit lehce, žádná nepochopitelná souvětí tam nejsou a na oslovení Holu se dá lehce zvyknout. Takže pokud váháte, zda si knihu pořídit nebo ne, protože jste slyšeli, že se někomu nelíbil překlad, kašlete na to a knihu si kupte. Překlad je kvalitní.
Bohužel jsem ale našla jednu chybu. Nevím, jestli to bylo i v originálu, ale není to zas tak velká chyba, protože to bylo jen na papíře. Kdyby se to stalo ve skutečnosti, asi by to hodně bolelo :D Jedná se totiž o tetování. Nebudu prozrazovat jaké přesně, protože to byl nápis, který hodně prozrazoval, v každém případě v něm vypadlo jedno písmenko.
A co říci na závěr? V poslední době jsem četla hodně knih, kterým jsem dala plný počet bodů. A teď toho lituji, protože bych byla ráda, kdyby to, že dám této knize tolik bodů znamenalo něco více. Bohužel ale nemůžu změnit hodnocení předchozích knih, takže se musí zařadit na pozici mezi tyto knihy. Kupte si ji, půjčte si ji, nebo si ji prostě nějak sežeňte. Stojí to za to :)

+ stupňování napětí                                      -nebezpečně zvýšená produkce slin
+ žádná klišé ani plytké vztahy
+ Travis! Travis! Travis!