čtvrtek 7. února 2013

Recenze: Ten, kdo stojí v koutě

 Autor: Stephen Chbosky
Vyšlo: 10/2012
Nakladatel: Brio
Žánr: beletrie
Anotace:
Když člověk stojí v koutě, může si všimnout spousty úžasných věcí. Ale pak přijde chvíle, kdy je třeba vykročit na parket a začít opravdu žít. Strhujícímu románu Stephena Chboskeho o dilematu mezi nečinností a touhou se dostalo nadšeného přijetí, vyvolal polemiku a získal miliony oddaných čtenářů. Příběh o dospívání na střední škole, který Charlie vypráví v dopisech, je otevřenější a důvěrnější než leckterý deník, zároveň vtipný i sžíravý.
Nevíme, kde Charlie bydlí, ani komu píše - máme jen slova, o která se rozhodl podělit. Zmítán touhou žít svůj vlastní život i touhou vymanit se z role, která mu připadla, prozkoumává dosud neznámé území. Před ním se otvírá svět prvních lásek, rodinných dramat i nových přátelství. Svět sexu, drog a Rocky Horror Picture Show, kde klíčem ke štěstí může být například ta správná píseň, díky níž se můžete řítit tunelem a cítit se nekonečně.
V Charliem se autorovi podařilo stvořit vypravěče, který vás uhrane a přenese zpět do divokých a intenzivně prožívaných dní na prahu dospělosti, kdy se život podobal jízdě na horské dráze. 
                                              
Přechod ze základky na střední školu je velký a důležitý krok v životě teenagera. Zjišťuje, že dospívá, že se mění a že se mění i jeho okolí. Charlie byl vždycky trochu zvláštní, žil si ve svém světě, ale díky novým přátelům objevuje svět, ale také i sám sebe.
Charlie píše dopisy neznámému klukovi, který údajně umí dobře naslouchat, proto mu popisuje vše, co se mu stalo. Každý dopis je něčím zvláštním a díky Charlieho bezprostřednímu stylu vypravování můžeme sledovat jak se jeho mysl vyvíjí. Zpočátku působí velmi naivně, ale časem se dostane na povrch jeho genialita a intelekt.
Dvě důležité postavy, které hrají v Charlieho příběhu klíčovou roli jsou jeho přátelé Sam a Patrick. Oba jsou maturanti a na první pohled nemají s Charliem nic společného, ale přesto se ho ujmou a vytvoří nerozlučnou trojku. Oba mají na jeho vývoj značný vliv. Sam je jeho první láskou a Patrick mu ukazuje strasti života. Společně zažívají klasické zážitky dospívajících, kteří se chtějí bavit.
Kniha je rozdělena na čtyři části a každá z nich znamená důležitou fázi Charlieho života. A přestože má kniha veselou zelenožlutou obálku, rozhodně se nedá považovat za radostnou. Ten, kdo stojí v koutě se tváří jako klasická odpočinková kniha pro mládež, ale čtenář brzy pochopí, že se za ní skrývá víc.
Nejsem si jistá, co přesně mám o knize napsat, protože mě velmi zasáhla a vryla se mi pod kůži. Charlieho příběh je neskutečně dojemný a já jsem nejednou brečela. Mimoto důkaz, že je pro mě kniha důležitá, je i tato recenze, protože málokdy (nikdy) používám v recenzích první osobu. Pokud můžete, knihu si přečtěte, protože je to zatím nejlepší a nejemotivnější kniha, kterou jsem kdy přečetla. Proto se omlouvám, pokud je moje první část recenze poněkud zmatená, ale je pro mě těžké knihu popsat objektivně, protože k ní mám velmi silný vztah.

Hodnocení:
+ všechno               - nic

Dávám 10 bodů z 10 plus dalších 5 navíc.

3 komentáře:

  1. moja obľúbená kniha ♥♥
    a tá básnička na rozlúčku ♥

    OdpovědětVymazat
  2. Tuhle knihu bych si chtěla přečíst čím dál tím více!! :)

    OdpovědětVymazat
  3. Tahle knížka mi leží na stole a nemůžu se dočkat, až si ji přečtu. Už jsem viděla film, který sám Stephen Chbosky režíroval, a ten je vážně neskutečný. Navíc si nějak připadám blízko k Charliemu a je to pro mě neskutečný zážitek. Proto nemůžu ani vydržet se učit, když mám tu knížku vedle sebe :X

    OdpovědětVymazat

Děkuju za tvůj komentář :))