středa 30. ledna 2013

Recenze: Mlhovina (Vesmírná pouť 1)

Autor: Amy Kathleen Ryan
Vyšlo: 12/2012
Nakladatel: Knižní klub
Žánr: sci-fi
Planeta Země má nejlepší léta za sebou a vesmírem plují dva vícegenerační koráby s cílem osídlit Novou Zem. Ačkoli loď Nový obzor vyrazila na svou misi o rok dříve než Empyreum, obě se setkají ještě na cestě. A nepůjde o střet přátelský – osazenstvo Nového obzoru pod vedením despotické kapitánky Anne napadne posádku Empyrea a unese dívčí část posádky, mezi nimi i šestnáctiletou Wawerly. Příčina se brzy ozřejmí – ženy na Novém obzoru jsou neplodné…
První část originální sci-fi trilogie o pouti za nadějí pro lidstvo nepostrádá napětí, milostný příběh, ale také zamyšlení nad tím, jak mohou ideologie ovládnout společnost jako celek i každého z nás.

Loď Empyreum má důležitou misi: musí dopravit stovky lidí na Novou Zemi za účelem kolonizace. Naše planeta Země už není vhodná pro život, takže se lidstvo rozhodlo najít nový svět, kde by mohla lidská rasa pokračovat. Na cestu byly vyslány dvě lodi - Empyreum a o rok dříve i Nový obzor. Měly se setkat až na nové planetě, ale narazily na sebe už v záhadné mlhovině, která ruší signály navigace.
 Bohužel ale úmysly Nového obzoru nejsou čisté, bez varování napadnou Empyreum, způsobí mu vážné problémy a unesou část posádky. Pokračování lidstva je v ohrožení, mladí hrdinové musí najít všechny své síly a přežít.

Mlhovina je první díl sci-fi série Vesmírná mlhovina od americké spisovatelky Amy Kathleen Ryan. Kniha zezačátků působí jako klasická vesmírná výprava, ale záhy se přemění na vzrušující a nebezpečný boj o přežití. Příběh by budí rozruch i kdyby se odehrával na zemi, ale tím, že se hrdinové bijí v nekonečném a neprozkoumaném vesmíru posunuje celý děj o pár stupínků nahoru.

Hlavní postavy Kieran a Wawerly působí jako normální pozemské děti, ale liší se jednou podstatnou věcí. Narodili se ve vesmíru a nikdy neviděli modré nebe. Pro celou posádku znamenají naději a budoucnost, proto je pro všechny rána, když kvůli druhé lodi přijdou o podstatnou část posádky a hlavně dívek. Nový obzor zaútočil bez zjevné příčiny. Nebo ne? Je za tím něco víc a kapitán Empyrea měl tajemství, která ohrozila chod celé mise?

Hrdinové, jejich činy a prostředí lodi působí přirozeně, proto pro čtenáře není těžké splynout s příběhem a nechat se unášet do hlubokého vesmíru. Střídání pohledů Wawerly a Kierana, kteří jsou každý v jiné lodi a čelí jiným problémům zaujme jak dívky, tak i chlapce. Možná by příběh mohl být i atraktivní pro dospělé, protože vyprávění z pohledů dospívajících není dětinské, dalo by se říci, že hrdinové byli donuceni, vlivem nenadálých událostí, předčasně dospět.

Nadšené ohlasy na zadní straně obálky nejsou nijak přehnané a i když je příběh víceméně uzavřený, pokračování je nutné, protože mnoho otázek zůstalo nezodpovězeno. Ve srovnání s bestsellerem Loď mezi hvězdami od Beth Revisové, která má velmi podobnou tématiku, působí Mlhovina charakterněji a vážněji. Není to jen další přírůstek do řady kýčovitých love-story.

+ vesmírná tématika                - nic
+ vzrušující boj o přežití
+ nečernobílí hrdinové