čtvrtek 3. ledna 2013

Recenze: Dědička (Svět Tryllů 1)

Autor: Amanda Hockingová
Vyšlo:  11/12
Nakladatel: Fortuna Libri
Když bylo Wendy pouhých šest let, matka se ji pokusila zabít. Tvrdila jí, že je monstrum. O jedenáct let později se Wendy začíná obávat, že matka měla tehdy možná pravdu. Dochází jí, že asi není tím, kým si po celý život myslela, že je. Toto poznání jí pomáhá odhalit Finn Holmes.
Finn, záhadný spolužák, zprvu Wendy jen neustále pozoruje. Něco na něm Wendy neskutečně přitahuje, ale zároveň děsí. S jeho pomocí se dozví i pravdu o sobě a svém životě: Jako miminko byla zaměněna s jiným dítětem, chlapcem. Ještě v šoku se Wendy vydá s Finnem za svou pravou matkou. Netuší ale, co ji tam čeká...
Nový domov Wendy nutí nechat dosavadní život za sebou, zapomenout na školu jí problém nedělá, ale jak se vypořádá se ztrátou svého bratra a tety? Wendy se musí poprat se svým novým údělem a s tím, že ani u své pravé matky nenajde city, které celé dětství tak moc postrádala.
Amanda Hockingová je autorkou trilogie o Tryllech, která se v USA stala bestsellerem a dalších šesti knih, jež si vydala vlastním nákladem. Poté, co se prodalo – zejména ve formátu e-Book – , více než milion jejích knih vydaných samonákladem, je obdivována jako typický příklad úspěchu v digitálním věku. Žije v Minesotě, kde pracuje na další knize. Více se o ní dozvíte na www.amandahocking.blogspot.com a www.trylleseries.com

V den oslavy Wendyiných narozenin se ji její matka pokusila zabít. Sice neúspěšně, ale její pokus měl velké následky. Kromě jizev jí matka zanechala pochybnosti o tom, kdo vlastně je. Každého se velmi dotkne, když jeho vlastní matka o něm tvrdí, že je zrůda. Naštěstí má Wendy ještě svého bratra Matta a tetu, kteří se o ni starají. O jedenáct let později se ale přízraky z minulosti opět vyjeví a Wendy se musí rozhodnout zda bude věřit matce a tajemnému spolužákovi Finnovi, že je zrůda nebo zůstane se svou rodinou a bude dl předstírat, že je normální. Její volba jí může změnit život.
V knize Dědička jsou použity lidové pověry a pohádky. Znáte trolly, takové ty velké ošklivé a nemotorné stvoření, která páchnou a mají zelenou pokožku? Tryllové jsou něco podobného, jen více civilizovanější a mají lidský vzhled. Milují přírodu, ale tím jejich laskavá část končí. Jsou posedlí bohatstvím a mocí, v cestě jim nezabrání ani morální zákony, takže je pro ně normální, že vlastní děti vymění za děti z bohatých lidských rodin. Podle Finna je taková i Wendy, ale tomu se dá jen těžko uvěřit, ona přece není zlá.
Série Svět Tryllů je ve světě velmi úspěšná, její autorka Amanda Hockingová sice měla dlouhou a obtížnou cestu k vydání první knihy, ale nakonec se jí to podařilo, takže příběh o odvaze a předsudcích může povzbudit nejednoho mladého čtenáře.
 Přestože je Dědička první díl série, autorka neváhá a již v tomto díle se udá poměrně velká bitva. Je dobré, že Amanda příběh zbytečně nenatahuje a nechává ho přirozeně a dynamicky plynout. Nechybí v něm akce, napětí a ani romantika. Wendy má opravdu velký výběr protějšků, se kterými by se mohla zaplést. Rozhodovat se může mezi minimálně třemi kluky, ale bohužel její volba pravděpodobně bude muset podléhat přísným pravidlům, která ji svazují. Bude Wendy vzdorovat nebo bude následovat své srdce?
Hlavní hrdinka ze začátku působí trochu nepřístupně, ale během příběhu se stává více otevřenější a nepůsobí už tak rozmazleně. Zvláště když se vysvětlí její vybíravost v jídle. Mnohem zajímavější charaktery jsou její dvě matky, obě jsou to velice silné ženy, ale dělají stejné chyby. Snaží se pro své dítě udělat to nejlepší, ale bohužel špatným způsobem. Nic není černobílé, takže se dá těžko rozhodnout, která z nich je zlá a která ta hodná. Velmi pravděpodobně se objeví i v dalších dílech a snad odhalí i svou minulost a všechny svá tajemství.
Velmi těžko se u překládaných knih hodnotí autorův jazyk a jeho schopnosti. Přesto ale pokud shrneme společnou práci Amandy Hockingové a Jany Jašové - překladatelky- můžeme říct, že jejich práce byla úspěšná, žádné rozhovory nepůsobí strojeně a jemně plynou. Postavy se vyjadřují tak, jak by podle svého věku měly a autorka se nezdržuje s příliš dlouhými popisy. Věty jsou spíše kratší, souvětí obvykle o dvou třech větách. V tomto ohledu není co vytknout.
Jako bonus je ke knize připojena i povídka s názvem Vittra útočí. Ve čtyřech kapitolách je popsán děj posledních pár kapitol knihy, ale z druhého pohledu, z pohledu nepřátel. Díky tomu Vittra nepůsobí zas tak děsivě a jejich úmysly nejsou až tak nepochopitelné. A s jejími hlavními představiteli budeme mít jistě tu čest se setkat v dalších dílech.
Celkově Dědička působ velmi příjemným dojmem. Děj je akční, v podstatě nenarazíte na nudnou pasáž. Příběh je originální a nabízí spoustu prostoru pro další díly. Na své si přijdou jak dívky, tak i chlapci.
Druhý díl s názvem Rozpolcení vychází u nakladatelství Fortuna Libri na přelomu ledna a února.
+ zajímavá rasa             -neúplné informace
+ plynulý příběh