úterý 18. prosince 2012

Recenze: Rozdělená srdce

Autor:  Bettina Berlitz
Vyšlo: 10/2012
Žánr:  romantika
Po přestěhování je sedmnáctiletá Elisabeth naštvaná snad na celý svět - přišla o všechny kamarády, na venkově není moc příležitostí k zábavě a navíc rodičům to všechno naprosto vyhovuje. Všechno změní setkání s Colinem. Proč ji tento kluk od začátku neuvěřitelně přitahuje, to nedokáže vysvětlit. Chová se divně, odtažitě a dává Elisabeth jednu hádanku za druhou. Jaké je jeho tajemství? Co skrývá? Svým patráním odhalí Elisabeth pravdu - její rodině, Colinovi i jí hrozí velké nebezpečí.

Elisabeth Sturmová se přistěhuje městečka Rieddorfu plná nevole, zklamání a znechucení. Její rodiče ji donutili vyměnit Kolín za tuhle ,,vesnickou díru“ s čtyřmi sty obyvateli, kde nikoho nezná, a jestliže konečně najde telefonní signál, její takzvané kamarádky nepošlou ani soustrastnou zprávu. První dny ve škole jsou pro Ellie utrpením a tak uniká do lesa. Na své procházce ovšem přehlídne, že se blíží bouřka a kdyby nebylo tajemného cizince na koni, byla by už po smrti.
Myslí si, že už ho v životě neuvidí a zničehonic je tam, ve školní tělocvičně a v jízdárně její kamarádky. Nakonec jí tajemný cizinec nabídne, že ji sveze domů a představí  se jako Colin. Ellie je z něj ale nesvá a když ho představí tátovi, který ho okamžitě vyžene a zakáže jí se s Colinem stýkat, má Ellie hlavu plnou nezodpovězených otázek. Mají snad Colin a tatínek něco společného? A co je vlastně Colin zač?
Ze začátku čtenáře upoutá grafické provedení. Obálka je vkusná, jemná a květiny, zdobící každou část knihy, dodávají příběhu křehkost a něhu. Bellina Belitz je talentovaná vypravěčka, takže děj plyne rychle a smysluplně, použité výrazy nejsou hrubé a hodí se do prostředí děje. Nápad je originální, docela promyšlený a postavy jsou reálné.
Hlavní hrdinkou je Ellie, která je zpočátku namyšlená, nevidí si dál než na špičku nosu a přestěhováním prožívá největší utrpení svého dosavadního života. Úplně ignoruje nádhernou přírodu, kterou Bellitz krásně popsala, svůj velký pokoj a očividně velmi prostorný a přívětivý dům, pro který by mnozí obětovali hodně.
Postupem času ale chápe, že život nejsou jen šminky, ruch velkoměsta a dokazování kamarádkám své city povinným MTR. V znovunalezení svého já jí pomáhá sympatický a tejmný Colin, který si jistě získá sympatie u čtenářek. Krásný, silný,  inteligentní a zakázaný. Kdo by odolal?
Další postavou v knize Rozdělená srdce je Tillman, Elliin spolužák. Z jeho chování čtenář získává dojem, že se autorka ještě úplně nerozhodla, jakou roli bude v příběhu hrát. Jeho chování je zmatečné a někdy postrádá smysl. Tak jako Bellitz poutavě vypráví, některá její vysvětlení jsou neúplná, zmatená a rozkouskovaná. Často je nakousnuto rozuzlení, ale dokončeno je až za dvě kapitoly, z čehož je čtenář většinou zmatený.
Konec je otevřený a navnazuje čtenáře na další dvě pokračování. Snad autorka naváže na laťku vytyčenou touto knihou nebo ji, ještě lépe, vyzdvihne.
+ styl vyprávění                 - neúplné vysvětlení
+ popis přírody