neděle 25. listopadu 2012

Recenze: Motýlí křídla

Autor:  Veronica Bicker
Vyšlo: 10/2012
Žánr:  thriller
Elena se snaží zapomenout na nešťastnou smrt své sestry Laury. Jak přesně zemřela, to nikdo neví. Na stejném místě je o rok později nalezena další mrtvá dívka. Je to opravdu jen náhoda? Co způsobilo dopravní nehodu, při které zahynula Laura? Jaké tajemství v sobě nosí matka, která Elenu nechce spustit z očí? Náhlý zájem staršího pohledného Tristana, přicházející anonymní dopisy a potloukající se zakuklené postavy přimějí Elenu jednat. Bude hledat pravdu na vlastní pěst...

Vítejte ve vesnici Frankenach, kde žije mladá Elena Hannová. Bydlí se svou matkou v domě, kde je od smrti její sestry Laury prázdno a smutno. Chodí do školy, baví se s kamarády a přesto pořád myslí na svou sestru. Když jí pak začnou chodit anonymní dopisy zvoucí ji na schůzku s člověkem, který tvrdí že na Lauřině smrti je něco víc, než jí matka a všichni kolem říkají, nemůže ji už pustit z hlavy. Navíc se o ni začíná zajímat starší parta studentů, hlavně pohledný Tristan, a Elena už má v hlavě naprosto zmatek. Proč se o ni najednou zajímá? Má to něco společného s Laurou? A byla její smrt opravdu autonehoda?

Kniha je psána jednoduchými a krátkými větami, nejsou těžké na pochopení. Ovšem někdy jsou věty jednoduché až moc, čtenář chce pokračovat a najednou je tam tečka. Nebylo by špatné napsat občas delší souvětí a rozvést větu. Trnem v oku jsou rovněž hovorové výrazy, které nebyly užité v přímé řeči. Dojem z nich byl až hrubý, naštěstí jich nebylo mnoho. Na první stránce přivítá čtenáře krátký úryvek z deníku. Je to dobrý nápad, dodává knížce na rozmanitosti a zajímavosti. Ovšem tyto výňatky se brzy změní a čtenář v těch nahlíží do hlavy někomu, o jehož totožnosti bude mít pochybnosti i po dočtení knížky.
Příběh tohoto mrazivého thrilleru je zajímavý, přestože by nebylo špatné děj více rozvést. Autorce se ovšem podařilo vytvořit napjatou a strašidelnou atmosféru a v některých chvílích není těžké se bát společně s Elenou. Tato postava není příliš sympatická ,v některých situacích se chová jako malé dítě, přestože podle svého vlastního mínění je už dospělá. Úplně opačný dojem vyvolává její kamarádka Vivienne, je lehké si ji oblíbit (i když nemá zrovna kladný názor na sport ). Stejně pozitivní dojem vyvolává i Elenina sestra Laura, která na čtenáře zapůsobí hlavně svou odvahou.

Motýlí křídla může ve čtenáři vyvolávat vzpomínky na minulost. Každý si určitě jednou prošel manipulací. Je to bohužel běžné a člověk pod tlakem kolektivu může být donucen k hodně špatným věcem nebo se může nedobrovolně měnit způsob uvažování. Je důležité aby si byl člověk vědom co chce a kým je a nenechat se nikým manipulovat, což hlavní hrdinové Motýlích křídel ne vždycky dokázali.

Konec vyvolává smíšené pocity, vysvětlen sice byl,
chování postav bylo přiměřeně logické, ale autorka ho utla příliš brzo, jakoby už nevěděla co dál. Motýlí křídla jsou vhodná pro ty , kteří od nich moc nečekají a chtějí si jen odpočinout. Knížka je tenká je přečtená za chvilku, tudíž je ideální na cestu vlakem nebo autobusem.
+ atmosféra                  - dětinskost Eleny
+ zápletka                     - příliš krátké věty