Recenze: Temná horečka (Horečka 1)

Autor: Karen Marie Moning
Vyšlo: 07/2012
Nakladatel: Jota
Žánr: fantasy
První díl z pětidílné řady od mimořádně úspěšné autorky. Otevírá se svět plný tajemství a záhad, napětí a vášně, těžko definovatelný prostor mezi realitou a snem, současností a dávnými legendami.
Mac je obyčejná holka z malého jižanského města, která se stará především o nehty a dokonalé opálení. Její bezstarostný život ale trvá jen do chvíle, kdy najdou tělo její mrtvé sestry, která jí stačila v hlasové schránce zanechat podivný vzkaz... Ve snaze přijít tajemství na kloub vyráží do Dublinu, kde nachází sestřin rozházený byt a množství stop. Postupně se zaplétá do přediva klamu a lží a zjišťuje, že je stejně jako její mrtvá sestra obdařena zrakem, jímž dokáže nahlédnout do světa, který zůstává ostatním lidem utajen. Zajímá ji jediné: najít knihu, která možná stála její sestru život a může přivodit zkázu celému lidstvu.

Jeden telefonát může změnit celý dosavadní život. Své o tom ví Mac Laneová, která svůj život začala dělit na  před osudným telefonátem a po něm. V první polovině byl její život dokonalý, bezchybný až naivní. Měla skvělou rodinu, práci, která ji bavila a budoucnost před sebou. Po telefonátu neměla nic. Její sestra byla mrtvá a Mac ztratila jistotu, se kterou se prodírala životem. Smrt blízké osoby ji probrala ze snění a ukázala jí, že život není tak jednoduchý. Po tom telefonátu už nic nebylo stejné. A ani Mac ne. Proto se rozhodla, že se vydá najít vraha své sestry do Dublinu, kde byla zavražděna.

Kromě našeho světa existuje i nespočet různých dimenzí, ve kterých žije spousta odlišných tvorů a nestvůr, které si ani neumíme představit. Jednou z těchto ras jsou i Dananové, bytosti s nadpřirozenými schopnostmi, kteří se dělí na zlé a ty méně zlé. Bojovníky tmy a světla. Procházejí se po našich ulicích, ale obyčejní lidé je vidět nedokážou. Jen vidoucí, osoby s nadpřirozeným zrakem a mnohdy i dalšími schopnostmi. A Mac zjišťuje, že mezi tyto lidi patří. Ona je vidí.

Američanka MacKayla Laneová je zvláštní osobnost, je krásná a moc dobře to o sobě ví. Mnohdy se projevuje až příliš sebevědomě, myslí si, že je nejen krásná, ale i chytrá. To ona možná je, ale ne tak moc, jak si myslí. Má poměrně velké znalosti v oblasti aut, které jí pomáhají dělat dojem na chlapy, ale to je tak asi všechno. Její prioritou jsou její nehty a sladěné oblečení. Proto můžou její názory a výroky jít obyčejnému čtenáři na nervy. Většinu času si totiž Mac hraje na něco, co není.

Příběh vypráví sama hlavní hrdinka s ročním odstupem. Obvykle je proto na začátku nebo konci kapitoly prozrazen malý kousek z nadcházejících událostí, většinou varování či povzdechnutí. Tento styl do příběhu vnáší určité napětí a udržuje tak čtenáře ve střehu.

Keltská mytologie nepatří mezi zrovna oblíbené téma mezi spisovateli, ale přitom je velmi temperamentní a nechybí v ní ani tajemno. Možná proto, že běžný čtenář o keltské mytologii moc neví, může si autorka toto téma předělat podle svého vkusu. Nejsem si jistá, zda i v původní mytologii jsou i tak peprné motivy, ale erotika Temnou horečku určitě oživila. Dá se říct, že hlavně toto je jeden z hlavních faktorů, proč kniha není nudná.

Důležitou roli v příběhu má i mužský element - Jericho Barrons, krásný cizinec, který vlastní knihkupectví. Po uzavření vzájemné spolupráce pomáhá Jericho Mac najít vraha její sestry. A také ji vysvětluje pravidla světa, do kterého právě vstoupila. Pro Jericha totiž Dananové nejsou žádnou novinkou. V Temné horečce se vztah mezi Mac a J. jeví spíše pracovně, ale třeba se v dalších dílech dočkáme i trochu osobnějšího vztahu. Podle některých náznaků to tak i vypadá.

Série Horečka je ve světě velmi úspěšná a oblíbená. Velmi tomu napomáhají i originální a zajímavé obálky. Nakladatelství Jota, která tuto sérii u nás vydává ponechala původní obálku, ale změnila postavu ve středu kruhů. Obálka i tak vypadá nádherně. Temná horečka se stejně jako jiné paperbacky od Joty liší tím, že ačkoli má kniha měkkou vazbu, díky klopám se jen tak lehce neponičí.

Celkový dojem z knihy kazí pouze přílišná sebejistota hlavní hrdinky. Příběh je plynulý, bez zbytečných opisů a nadpřirozené složky jsou v průběhu knihy také dobře vysvětleny. V následujících 4 dílech se proto můžeme těšit na pořádnou akci.

+ originální námět                 - namyšlenost hlavní hrdinky
+ slovníček pojmů                - občas zmatené
+ erotické scény