čtvrtek 4. října 2012

Recenze: Loď mezi hvězdami (Vesmír 1)

Autor:  Beth Revisová
Vyjde: 09/2012
Nakladatel: CooBoo
Žánr:  sci-fi
Sedmnáctiletá Amy se přidala ke svým rodičům coby „zmrazený pasažér“ na vesmírné lodi Universum a čekala, že se probere na nové planetě o tři sta let později. Nemohla tušit, že její spánek skončí o padesát let dříve a ona se octne ve zcela novém světě mezi hvězdami, ve světě, který si žije podle vlastních pravidel. Amy si brzy uvědomí, že její probuzení nezpůsobilo jen selhání počítače. Někdo z pár tisíců obyvatel vesmírné lodi se ji pokusil zabít...

Kdesi daleko existuje planeta, na které může existovat život podobný tomu na Zemi. Kdesi daleko se může zrodit nová civilizace, která bude mít svůj vlastní osud nezávisle na Zemi. A kdesi mezi touto planetou a Zemí je loď. Loď, která pluje za novým začátkem. Loď s cílem kolonizovat nový svět a dát tak lidem naději na lepší život.
Vrchol technické vymoženosti roku 2036 pluje vesmírem s velmi cenným nákladem. Veze několik tisíc lidí, zvířat a technologii, které kolonizátorům pomohou zkrotit novou planetu. Celé lodi vládne Otec, dohlíží na pořádek mezi občany. Jeho nástupcem je Syn, který se teprve učí jak být dobrým vůdcem. A přestože by mu měl Otec svěřit všechny důležité informace, vypadá to, že si velké množství z nic nechává pro sebe. Například to, že pod obytnou palubou je ještě jedna...
Nic není takové jak se zdá a nikdo není nevinný, přestože se tváří jako beránek. Jak se říká, ďábel má vždy tvář anděla. A přestože Amy na lodi původně ani být neměla, vypadá to, že její existence bude mít velký vliv na putování lodi. Zvlášť, když je probuzena o pár desítek let dříve. Ale kdo ji probudil? A jaký pro to měl důvod? Chtěl ji opravdu probudit nebo ji chtěl zabít? Odpovědi na tyto otázky se dozvíte na 358 stranách úžasného příběhu.
Loď mezi hvězdami je ve světe téměř fenoménem. Nádherná obálka působivý příběh a naděje. Koho by tohle neokouzlilo? Zvlášť když se přidá koření v podobě lásky dvou mladých lidí a cestování na novou planetu. Prostě geniální. Není to sice přímo originální příběh, má trošku z toho a trochu z tamtoho, ale co v dnešním světě je originální? Lidstvo je natolik kreativní, že se mu skoro podařilo vyčerpat všechny náměty na kvalitní příběhy. Přesto se ale stále objevují nové a nové knihy, které čtenáře okouzlují svým příběhem. A někdy k úspěchu stačí vzít už použitý námět a dodat mu jiné postavy a kulisy.Kvalitní sci-fi pro mladé seženete jen těžko, proto je Loď mezi hvězdami příjemným osvěžením.
Co by někomu mohlo vadit je vyjadřování Syna a jiných obyvatel Universa. Poprvé když jsem si četla část ze synova pohledu a narazila na slova jako "Xakru" a "Úža" říkala jsem si, co to je? Ale nemůžu se divit, za ty stovky let, co loď putuje, nemůžu očekávat, že se jazyk obyvatel nezmění. Přesto mě to překvapilo.
Knihu prodává obálka, to je heslo, kterého se původní nakladatelství Razorbill a posléze i CooBoo drží. Nevím, kdo má obálku na svědomí, ale autorovi tleskám. Krása.ˇPoužité barvy jsou prostě k nakousnutí. Já doslova slintám a proto je jen dobře, že se CooBoo rozhodlo ponechat původní  obálku, protože kdyby udělali jinak, byl by to hřích. Co mi trochu vadí, je, že kniha nemá přebal. Podle mého by tak více vynikla a člověk by se nemusel bát, že krásnou obálku poničí. Ale nic není dokonalé, že?
Stejně jako Suzanne Colins se Beth Revisová nebojí krutosti a surovosti. A to je pravděpodobně jen dobře, protože mladí vidí, že svět není tak růžový jak ho vykreslují romány či televize.
Konec knihy je doslova epický a pro čtenáře překvapivý. Pro mě to byl šok a upřímně se těším na další díl. Chci ho! Hned!
+ nádherná obálka                -slova jako "úža" a "xakru"