pondělí 20. srpna 2012

Recenze: Vlny zmítané smrtí

Autor: Carrie Ryanová
Vyšlo: 2012
Nakladatel: Mladá fronta
Žánr:  fantasy horor
Gábi vede klidný život v bezpečí svého městečka u moře, za hradbou. Nechává přátele snít o Temném Městě na pobřeží a sama vše jen pozoruje z majáku, kde žije se svou matkou. Nic jiného než domov nikdy nepoznala. Nic jiného ke štěstí zdá se nepotřebuje. Jsou tu však stále nebezpečí, která ani hradba nezastaví. Gabrielina matka Mary si myslela, že svá tajemství nechala v Lese rukou a zubů, ale tajemství v jejich světě nezůstávají pohřbena - stejně jako mrtví. Stačí jeden večer za hradbou…
Jeden kluk, kterého Gábi znala odjakživa, a druhý zahalený tajemstvím…
Jeden okamžik nepozornosti, a Gabrielin svět se začíná hroutit.
Gábi ví jediné: Jestliže má ještě doufat v budoucnost, musí se postavit lesu z matčiny minulosti.

Carrie Ryan je úspěšná americká autorka dvou knih o zombie apokalypse. Narodila se a vyrůstala v Greenville v Jižní Karolíně. Carrie je absolventka Williams College a Duke University School of Law. Žije se svým manželem, dvěma tučnými kočkami a jedním velkým štěnětem v Charlotte v Severní Karolíně.

Mary konečně spatřila oceán. Po dlouhé a nebezpečné cestě konečně uviděla to, o čem vždycky snila. Jenže nic není dokonalé. Bájný oceán, obrovské místo bez nečistých, neexistuje. Nečistí jsou všude a ikdyž je slaná voda trochu utlumí, je potřeba se o ty vyplavené postarat. Mary tuto práci převzala a usadila se v majáku. Volné pokračování ale není o Mary, ale o její dceři Gábi, která jakoby nezdědila nic od své matky. Najde Gábi v sobě ztracenou odvahu a vyrovná se své matce?

Vlny zmítané smrtí jsou volné pokračování Lesa rukou a zubů. Mě osobně bylo velmi líto, že hlavní postavou už není Mery, kterou jsem si velmi oblíbila, ale že její místo zaujala Gábi. Na začátku mi moc nesedla, ale postupem času jsem ji měla radši a radši.

Příběh je kvalitní, dramatický a některá odhalení jsou přímo šokující. Ale jedna informace na konci mi pořádně zvadla náladu a knize vysloužila o bod více. Líbila se mi ta romantické část knihy, sice je to klasický trojúhelník u kterého víte, který z trojice odpadne, působilo to přirozeně a mile. Catcher i Elias mají něco do sebe a každý z kluků je něčím zajímavý. Jsou poměrně odlišní, takže si každá z čtenářek může vybrat toho "svého" (Team Elias!) Mrzí mě, že se autorka tímto trojúhelníkem dopustila opakování, protože jsme ho mohli najít i v prvním díle (no možná to byl i čtyřúhelník - Travis | Mary | Harry | Cass).

Když srovnám první díl s druhým, více se mi líbila dvojka. Je akčnější a dozvíme se mnohem více informací, které nám pomohou rozluštit záhady minulého dílu. Konec měly Vlny zmítané smrtí o poznání dramatičtější, ale grafické zpracování knihy bylo lepší u prvního dílu. V každém případě Carrie Ryanové nasadila příčku hodně vysoko a já s nadšením čekám na třetí díl.

+ dramatičnost děje                         - změna hlavní postavy
+ charakterní postavy                     opakující se motiv milostného trojúhelníku
+ šokující odhalení                           - nehezké "vlny" na začátku kapitol