pondělí 6. srpna 2012

Expres recenze: Chvíle před koncem

Autor: Lauren Oliverová
Vyšlo:  2011
Nakladatel: CooBoo
 Žánr:  fikce
Co kdyby vám zbýval jen jeden den života? Co byste dělali? Koho byste políbili? A jak daleko byste zašli, abyste si svůj život zachránili? Samantha Kingstonová má všechno: kluka, o kterého by stála snad každá, tři úžasné nejlepší kamarádky a prostě všechno nej na střední škole Thomase Jeffersona. Pátek 12. února by měl být jen další z řady dnů jejího perfektního života. Místo toho se ukáže, že je to den poslední…

Nádherná obálka každému okamžitě padne do oka. Motiv dívky s modrým pozadím a epickým názvem Chvíle před koncem je nepřéhlednutelný. Ale co příběh? Není zklamáním?
Tak zaprvé, ne. Zklamaná jsem určitě nebyla, snad možná i překvapená. Čekala jsem od této knihy celkem dost a dostala jsem ještě víc. Příběh plný naděje a zvratů, který vás chytne za srdce.
Sam má všechno, dokonalého kluka, dokonalé kamarádky a celý její živit je dokonalý. To si aspoň myslela až do doby, kdy 12. února umřela. A pak se probudila a celý den musela prožít znovu. A pak znovu. Sam zjistila, že nějakým způsobem prožívá svou smrt dokola a dokola a neví proč a ani jak dlouho se to bude opakovat. Bude už napořád prožívat 12. února? Naštěstí se Sam, z namyšlené a bezohledné holky, mění každým znovu prožitým pátkem k lepšímu.
Příběh není zrovna reálný, ale chování Sam je přirozené, nic nepůsobí uměle a během čtení nic neruší příběh. Rozmotání zápletky a konec je odrazem celé knihy a do poslední chvíle nechává čtenáři trochu naděje a představivosti, jak by asi strávil svou "chvíli před koncem".  Čtenář proto jen bezduše nečte smyšlený příběh, ale také přemýšlí. Říká dostatečně svým rodičům, že je má rád? Ptá se jestli není ošklivý na ostatní či jestli někomu neubližuje. Snad Lauren Oliverová pomůže aspoň trochu zmírnit šikanu na školách, ale aby se opravdu vymýtila, bylo by potřeba trochu víc.