pátek 20. července 2012

Recenze: Nadvláda démonů (Tajemství gobelínu 3)

Autor: Henry H. Neff
Vyšlo:  2011
Záhada prastarého gobelínu pokračuje!
Svět po vítězném boji ovládají démoni. Astaroth má v rukou důležitou Thovtovu knihu, se kterou má nyní sílu přetvářet historii a řídit dění na této planetě. Zničil všechny vymoženosti moderní doby. Lidé se vrátili ke starým řemeslům. Ale zatímco většina lidí dře jako otroci v rámci čtyř démonických království, Astaroth dovolí obyvatelům Rowanu přežívat v klidné izolaci.
Max je svědkem řady svévolných a brutálních činů démonů, a po velké osobní tragédii se rozhodne bojovat proti zlu na vlastní pěst. Vydává se na kouzelné lodi do Blysu, království jednoho z démonů, kde žije i ten, který mu nejvíc ublížil. Může se ale stát hrdinou, kterého lidstvo tak zoufale potřebuje?
Nechte se uchvátit příběhem plným tajemství a dobrodružství!

Třetí díl ságy Tajemství gobelínu se odehrává po skončení války a Astarothem. Ocitáme se zpátky v Rowanu, který se proměnil v malé fungující město s uprchlíky. Všechny technické vymoženosti mizí a zdá se, že i lidé zapomínají na Ameriku, Evropu a další moderní zeměpisné pojmy, a místo toho přijali za vlastní názvy jako Blys, Vrusk nebo Azur, území pod nadvládou démonů. Jen Max a jeho nejbližší přátelé nezapomínají, jaké to bylo před tím,než se Velký Démon zmocnil Knihy. Bojují proti novému systému, ale záhy se ukáže, že to nestačí. Po osobní ztrátě se Max rozhodne pomstít a tak opouští bezpečný Rowan. Putuje neznámými krajinami a diví se, co se to se světem stalo. Dokáže ho přivézt zpět do zaběhnutých kolejí?

Max a jeho spolužáci dospívají, z Rowanu se stává spíš město než škola. Autor ukazuje čtenáři starodávná řemesla, a nechává se unést středověkem a životem v jeho době. Dozvídáme se taky další informace o životech Maxových blízkých a hlavně o Davidu Menloovi. Není obvyklé, aby byl někdo z přátel hlavní postavy byl mocnější než ona, ale tady tomu tak je. Musím říct, že Davida moc v lásce nemám.

Jelikož druhý díl se mi líbil, tak jsem si myslela, že autor naváže ve stejném duchu, jak skončil. Ale spletla jsem se. Začátek byl nezajímavý a vleklý. Netýká se to ani tolik děje, jako spíš celkového podání a a chtěla jsem se z toho co nejdřív vymotat. Potom prostřední část byla lepší, bylo tam víc akce a i ten děj byl akčnější a vypracovanější . Autor zapojil i nějaké keltské mýty, a ty, i když jsou méně známé než třeba ty řecké, dodávají příběhu takovou zvláštní jiskru.

Ve třetím dílu už nenajdeme tolik podobností s jinými díly, až na jeden fakt. Nemusí to sice mít přímou spojitost a může to být taky jen shoda náhod, ale autor dosadil do příběhu arénu, která nás zavádí k Hunger games. Sice není založena na bojujících dětech, ale přesto určitá podobnost tam je.

Konec knihy ve mně vyvolává dva protichůdné pocity. Zklamání a genialita. Zápletka, prostředí, lest na Astarotha a celkové vyvrcholení je naprosto báječné. Byla jsem napjatá a nemohla se dočkat finále. Jenže... autor nic nevysvětlil. Chybí tam jasné vysvětlení toho, co se tam stalo a proč se to stalo. Tedy aspoň já jsem to nepochopila. Bylo to zmatené a tak doufám, že v další díl bude lepší.
Celkově je kniha pro mě zklamáním a nevyrovnala se druhému dílu. Jen doufám, že příští díl bude lepší.
Dávám 5 bodů z 10.
Děkuji nakladatelsví Fragment za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete objednat na jejich internetových stránkách nebo na www.arara.cz