neděle 6. května 2012

Recenze: Železný král (Železná víla 1)

Autor: Julie Kagawa
Vyšlo: 04/2011
Nakladatel: Knižní klub
Žánr: fantasy, čarodějnice, víly, elfové,...
První díl skvěle hodnocené „young adult“ série s nádechem fantasy. Život šestnáctileté Meghan Chaseové se převrátí naruby, když se dozví, že jejího malého bratra unesly podivné bytosti do kouzelné země Férie. Během záchranné mise se ukáže, že Meghan je dcerou mocného Letního krále a ona samotná je pro mnoho obyvatel říše cennou trofejí. Ve snaze najít bratra se spojí s Ashem, zimním princem a svým nepřítelem, jehož chladná krása, statečnost a skrývaná zranitelnost jsou Meghan čím dál méně lhostejné…

Bylo nebylo za devatero řekami a sedmero horami jeden svět. Jen si ho představte. Ten náš, úplně obyčejný. A vedle něho téměř neviditelný a přesto existující. Svět pohádek a kouzel. Ten náš, skutečný svět, může existovat bez pohádek, ale pohádky jsou na našem závislé.  Živí se na představivosti smrtelníků. A do tohoto světa se musí Meghan vydat hledat svého bratra Ethana. Podaří se jí překonat všechny nástrahy, odolat vábení kouzel a přežít?
Pohádky jsou s námi od útlého věku, rosteme s nimi, učíme se pomocí nich rozeznávat dobro a zlo. Co když se ale do jedné z nich dostaneme? Co když zjistíme, že celý předchozí život je jen iluze? Dokázali byste se s tím vyrovnat a s minimální nadějí na úspěch se vydat do záhadné Férie hledat bratra?

,,Dobrá.'' Zhluboka jsem se nadechla, protože se mi divoce zmítal žaludek. ,,Fred Flintstone."

Meghan Chaseová je obyčejná středoškolačka a konečně bude mít možnost strávit pár chvil osamotě s nejúžasnějším klukem na škole. Jenže ne všechno je tak jednoduché jak se zdá a Meghanin život nabere nečekaných otáček. Ve Férii, Kdesikdys, si musí dávat pozor na to co říká a komu co slibuje. Musí se schovávat před hněvem královny Titánie a nenechat se okouzlit ledovým pohledem Zimního prince Ashe.
Autorka Julie Kagawa se velmi inspirovala Shakespearovým Snem noci Svatojánské. Nepochybně v knize naleznete i podobnosti z jiných pohádkových příběhů. Celkově ale Železný král nepůsobí lacině, autorka do příběhu zařadila velké množství originálních prvků. Jen ta Shakespearova láska je trochu ohraná. Taková novodobá verze Romea a Julie.
Železný král je světlý bod v jinak šedé realitě ke kterému se budete rádi vracet. Pravděpodobně vás kniha neuchvátí a ani vás nechytí za srdce, ale přesto první díl z této tetralogie přečtete jedním dechem. Neokouzlí vás ani tak svým příběhem, ale spíše atmosférou. Sice mě občas mrzely nějaké ty překlepy, ale ta nádherná obálka je vynahradí. Navíc je v textu připojeno pár poznámek pod čarou, které čtenáři osvětlí některé použité pojmy. A k tomu všemu si ještě připočítejte ztřeštěného Puka, pomateného, ale vtipného Oberonova sluhu a Meghanina nejlepšího přítele.
Tuto skvělou knihu můžete zakoupit na www.arara.cz