pondělí 23. dubna 2012

Recenze: Na pokraji zkázy (Tajemství gobelínu 2)

Autor: Henry H. Neff
Vyšlo:  09/09
Záhada prastarého gobelínu pokračuje!
Temné síly se spojují, aby se zmocnily Thovtovy knihy, jejíž stránky obsahují klíč ke stvoření a rozluštění počátků života. Max a David se pouštějí do pátrání po knize, aby ji ochránili před démonem Astarothem, který se po staletích věznění dostává opět na svobodu. Ocitají se daleko od domova, na území nepřítele, a musí putovat Evropou, statečně čelit nebezpečím a překročit hranice našeho světa.Nechte se uchvátit příběhem plným tajemství a dobrodružství!

Druhý díl o Maxovi McDanielsi a jeho přátelích je trochu jiný šálek kávy než ten první. Kniha je více temná a konec, na rozdíl od dílu prvního, není tak šťastný jak bychom od knihy pro děti čekali.
Na začátku si pro Maxe a jeho spolubydlícího a přítele Davida Menla přijdou čarodějnice, dožadující se jich podle starodávné smlouvy Eliase Brama, který se obětoval pro dobro Rowanu. K údivu chlapců ředitelka souhlasí, ale potom jsou Max s Davidem uneseni. Jenže to byla pouze lest, aby nemuseli být vydáni čarodějnicím, a spolu s agentem Cooperem, členem Rudého oddílu, profesorkou mystiky Hazel Boonovou a kuchařkou Mamčou se vydávají po stopě Thovtovy knihy, která obsahuje všechna pravá jména všech věcí na světě. Při tom musí odolávat nátlaku Astarotha, zlého démona, a jeho přívrženců. Jejich cesta je dlouhá a Max s Davidem zjišťují, že tuhle válku bude těžké vyhrát...
Ani v tomhle díle se Henry Neff nevyhnul jistým podobnostem s Harrym Potterem, přestože už jich v knize objevuje méně. Zeď, kterou musíte projet určitou rychlostí, abyste se dostali do Dílny, mi trochu připomíná zeď na nástupiště 9 a 3/4. A ani postava Astarotha, jeho chování a vzhled, není nepodobná charakteru Lorda Voldemorta.
Ve druhém díle jsou se dostává většímu prostoru starších postav a samozřejmě také některé přibyly. David Menlo, nový kamarád Maxe, William Cooper, agent Rudého oddílu, někteří noví profesoři, Maxovi spolužáci, o těchto a dalších postavách se nám rozhodl Neff povyprávět víc. Musím se přiznat, že moje sympatie si získal hlavně Cooper. Silný, mladý, odvážný, málomluvný, jeho jizvy mu dodávají určitý šmrnc, prostě ideální hrdina :) Nové postavy jsou mi většinou nesympatické, ale to neznamená, že nejsou dobře vytvořené. Je zajímavé, že přestože je ta kniha určená už pro starší čtenáře, tak jsou postavy většinou černo-bílé. Buď je to zrádce, zbabělec, zloun, nebo je dobrý, laskavý, štědrý.
Druhý díl série Tajemství gobelínu se mi líbil asi víc než ten první. Už to není ta pohádka pro děti, konec je nasycený beznadějností, bezmocností a strachem. Takové konce mi nevadí, aspoň vím, že bude další pokračování a že by to mělo stát za to. Navíc obálka a vydání se lepší, nejsou v textu už žádné chyby a jak můžete posoudit sami, tak i obálka je hezčí. Na třetí pokračování s názvem Nadvláda démonů se těším a doufám, že se mi dostane brzy do rukou.
Knihu můžete koupit na www.arara.cz