pondělí 30. dubna 2012

Recenze: Inheritance (Odkaz dračích jezdců 4)

Autor: Christopher Paolini
Vyšlo:  03/12
Není tomu tak dávno, co byl Dračí jezdec Eragon obyčejným chudým farmářským chlapcem a jeho dračice Safira pouhým modrým kamenem v lese. Nyní právě na nich závisí osud celé civilizace.Dlouhé měsíce výcviku a bojů přinesly mnohá vítězství a naději, ale také srdcervoucí ztrátu. A ta nejtěžší bitva je přitom teprve čeká: musí se postavit samotnému Galbatorixovi. Aby zvítězili, potřebují být neskutečně silní a odvážní. Pokud to nedokaží oni, neporazí Galbatorixe nikdo. Druhá šance neexistuje. Jezdec a jeho drak došli dál, než se odvážil kdokoli jiný. Ale podaří se jim porazit samotného krále zla a obnovit v Alegaësii spravedlnost? A pokud ano, co budou muset obětovat? V Inheritance, čtvrté a poslední části světoznámé řady Odkaz Dračích jezdců, je konečně vše odhaleno.

Lid Alagaësie se konečně spojil a společně se vzbouřil proti krutovládě Galbatorixe. K vítězství vede však dlouhá a krvavá cesta, které skončí velkou bitvou. Vardenové, lidé ze Surdy a  Alagaësie, elfové, trpaslíci a dokonce i urgalové bojují za svobodu. Podaří se jim, společně s Eragonem a Safirou, změnit osud Království?
Inheritance je závěrečný a dlouho očekávaný poslední díl dračí série od mladého, nadějného spisovatele Christophera Paoliniho. Konečně se dozvídáme celou pravdu a můžeme žasnout nad propracováním tohoto příběhu. Malé drobnosti použité v prvním díle s názvem Eragon se nám před očima proměňují v něco víc a získávají rozhodující slovo v ději knihy. Přesto ale v některých momentech skutečnosti vypadají až příliš idealisticky a knize to pár bodíků ubírá.
Od začátku do konce nás autor drží v napětí a i když konec je trochu pomalejší, je to příjemný oddech po tak zběsilém běhu.
Co se týče vztahu mezi Eragonem a Aryou, tak ten nejlépe vystihuje pojem kurtoazní láska. Je mi to celkem líto, protože spousta dívek a s nimi i já stále očekává něco víc. Ale co můžeme čekat od chlapa, že? Kdyby místo bitvy popsal nějakou milostnou scénu, tak by pravděpodobně nastal konec světa. :D
Mojí nejoblíbenější postavou se stala Angela, od prvního dílu poměrně nenápadná, ale zajímavá a záhadná postava. V Inheritance bude mít stejnou roli, ale její vliv a důsledky jejích činů budou větší. To stejné se týká i Nasuady, vůdkyně Vardenů, na začátku nedůležitá, ale čím blíže jsem, její moc a vliv stoupá. Nepatří mezi nejpříjemnější osoby, ale vše co dělá, dělá v zájmu svého lidu. Jejím hlavním cílem je zbavit zemi Galbatorixe.
Konec knihy mě velmi překvapil. Celkově se ke knize moc nehodí, je příliš zdlouhavý a trochu mi v něm chyběla akce. Navíc autor neuděl to, na co jsme všichni čekali a z mnohých si udělal nepřátele. Já, přestože bych si vybrala jiný konec, jeho volbu respektuji a jsem ráda, že se odvážil nevyhovět čtenářům. Navíc je konec poměrně otevřený, takže až Paolinimu dojdou penízky, je pravděpodobné, že se dočkáme i pětky :D

Děkuji nakladatelsví Fragment za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete objednat na jejich internetových stránkách nebo na stránkách www.arara.cz.