středa 28. března 2012

Recenze: Proroctví

Autor: Rick Riordan
Vyšlo:  03/12
Vítejte zpátky v Táboře polokrevných! Volné pokračování napínavé dobrodružné série Percy Jackson právě začíná!Do Tábora polokrevných přicházejí noví hrdinové Jason, Piper a Leo. Ale než se stačí pořádně rozkoukat, čeká je nebezpečná výprava, vedená záhadným proroctvím. A podaří se při tom všem vypátrat i Percyho Jacksona, ztraceného hrdinu? Není tak zlé probudit se v autobuse cestou na školní exkurzi mezi svou dívkou a nejlepším kamarádem. Pořádný malér ale je, když spolužáky nepoznáváš, nevíš ani, kdo jsi sám, a netušíš, jak ses tam vůbec ocitl! A to všechno je jenom začátek, protože na výletě v Grand Canyonu se začnou dít vážně strašlivé věci…

Rick Riordan je mnohonásobně oceněný autor knižní série Percy Jackson a Olympané určené pro mládež a detektivní série Tres Navarre pro dospělé. Rick Riordan učil patnáct let angličtinu a dějepis na státních i soukromých školách v San Francisco Bay Area v Kalifornii a v Texasu. V roce 2002 získal od školy Saint Mary´s Hall jako první učitel této školy ocenění Master Teacher. Riordan žije se svou ženou a dvěma syny v San Antoniu. Právě pracuje na nové sérii The Kane Chronicles, která bude založená na egyptských bozích a jejíž první kniha, The Red Pyramid, bude vydaná 4. května 2010.

Staří hrdinové jsou zpět! Pamatujete si na Percyho Jacksona?  Věřím, že ano. Tentokrát ale bude muset uvolnit místo třem novým hrdinům, kteří přebírají jeho štafetu ve vyprávění. Jason, Piper a Leo jsou noví a neokoukaní hrdinové, kteří do příběhu o polobozích vloží novou dávku akce a s ní i trochu římské mytologie. To je také hlavní změna se kterou se v knize od Ricka Riordana setkáváme. Rozhodl se trochu zamíchat kartami a přihodit k Řekům i Římany. Sice to v některých momentech skřípe, ale stále Riordanovi knihy můžeme považovat za skvělý přínos pro mládež. Naučí se něco z historie a zároveň se i pobaví.
Jason se zničeho nic probudí v jedoucím autobuse plném dětí. Neví kde je ano kdo je. Od svých údajných přátel se dozvídá, že dívka sedící vedle něj je Piper, jeho holka. Chodí spolu už poměrně dlouho, ale Jason si na nic nevzpomíná. Má pocit, že je někde jinde, než kde by měl být, ale nikdo nesdílí jeho názor. Jason netuší, jestli mají pravdu on, nebo zda je jeho tušení správné. Leo, který se považuje za jeho kamaráda se snaží pár informací připomenout, bohužel bezvýsledně. Jediný, kdo si pravděpodobně všiml, že Jason do autobusu nepatří je trenér Hedge, který doprovází třídu na exkurzi do Grand Canyonu. A jak už jsem si zvykli u Percyho, netrvá to dlouho a hrdinu napadnou nestvůry...
Později se naši hrdinové dozvídají, že se Percy Jackson, kluk o kterém všichni mluví, ztratil. Takže kromě pár zmínek o něm se ho nedočkáme a budeme si muset počkat do dalších dílů. Ale už teď je jasné, že bude mít na děj stále velký vliv. Ze starých hrdinů se můžeme těšit na Annabeth, Thalii a poměrně novou Rachel. Pro milovníky původní série je to jistě skvělá zpráva.
V knize se střídají pohledy třech hlavních hrdinů - Jasona, Piper a Lea. Tímto se o hrdinech dozvídáme víc a také máme možnost nahlídnout do jejich myšlení, které, na rozdíl od původní série, autor více rozvíjí. Už není tak jednoduché, přímočaré a naivní, ale má i více stránek čímž je kniha příjemnější pro starší ročníky.
Rick Riordan už v minulosti dokázal, že je opravdu dobrý spisovatel a touto sérii svůj status jen potvrzuje. Pokud jste sérii o Percym Jacksonovi nečetli, ale zajímají vás Bohové Olympu, nezoufejte. V ději se neztratíte a všechny důležité informace z minulých dílů zde budou znovu vysvětleny.
PJ patří k mým srdcovkám, proto jsem nesmírně šťastná, že se autor rozhodl navázat na tuto řadu a potěšit všechny jeho fanoušky. Většinou nesouhlasím se zbytečným navyšováním počtu knih v sérii nebo se spin-off sériemi, ale tady mi to nevadí, tady to oceňuji, protože (doufám) to autor nedělá jen pro peníze, ale prostě jen proto, že se nedokázal se starými hrdiny rozloučit a také chtěl mládež přiblížit i římskou mytologii.  To je ale jen moje teorie :)

Děkuji nakladatelsví Fragment za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete objednat na jejich internetových stránkách.