sobota 24. března 2012

Recenze: Povolání: Zaklínačka

Autor: Olga Gromyko
Vyšlo:  2012
Nakladatel:  Zoner Press

Fantasy dobrodružství o mladé zaklínačce, která se umí ohánět lépe slovy než mečem a dar použití magie dostala snad od všech sudiček.
Volha Redná, osmnáctiletá studentka praktické magie, dostane za úkol vydat se do upírského panství a zjistit, co je pravdy na hlášení o tamním výskytu krvelačného netvora. Podivné je, že takovým úkonem byla pověřena právě ona, ne nějaký jiný, zdatný zaklínač. Navíc prostředí plné upírů není právě ideálním místem pro mladou dívku… Hlavní hrdinka má ovšem dvě silné zbraně: talent pro magii a ostře nabroušený jazyk. Nezalekne se skoro ničeho – ani partičky nabroušených upírů, ani podivné příšery, která ji chce sežrat, ani protivného profesora. Snad jen ta zápočtová práce, co musí napsat, jí dělá vrásku na čele.
Humorná fantasy o drzé mladé zaklínačce je napsána svižným jazykem, čtenáře snadno zaujme a pobaví. Sympatická hlavní hrdinka je nosným pilířem celého příběhu, vyšperkovaného vtipnými dialogy a dobrodružnou zápletkou. Nejedná se o následovnici ani Harryho, ani Geralta… je tu prostě Volha.

Volha Redná je neobyčejně talentovaná mladá dívka, která má obrovský předpoklad dotáhnout to někam daleko. Jako jediná dívka studuje  praktickou magii na Starminské Vysoké škole magie, věštění a bylinkářství a patří k nejlepším v tomto oboru. Její jedinou chybou je, že neuznává autority a neustále si z někoho utahuje. Nikdy nevíte co ji zrovna napadne a jestli to náhodou nebude mít i nějaký vliv na vás, což obvykle nedopadá moc dobře.
V Dogevě se dějí zvláštní věci. Ona tato země je sama o sobě zvláštní, je totiž domovem upírů - krvežíznivých monster. Tak to aspoň tvrdí profesor Pitrim, který Volhu posílá do Dogevy na nebezpečnou misi. V zemi upírů řádí už nějakou dobu neznámé monstrum, žere místní obyvatele, ale i mágy, kteří přišli Dogevě na pomoc. Tato nešťastná skutečnost na upíry vrhá opravdu špatné světlo, mnoho  lidí a hlavně mágů se domnívá, že za vraždami stojí právě zubatí jedinci. Dokáže Volha obludu zneškodnit, tedy za předpokladu že opravdu existuje, a navrátit Dogevě její pověst?
Zaklínačka je překládána z ruštiny a ne vždy je překlad pochopitelný. Některé výrazy jsou mírně řečeno zvláštní, ale po pár stránkách si na tento nezvyklý styl přivyknete a nebude vám dělat problémy. Ono to i k Volze sedí. Roztěkané, podivné, ale vtipné a svým způsobem i roztomilé. Některým sice drzost Volhy může iritovat, ale většinou si ji čtenář oblíbí. Její upřímnost a sarkastické poznámky oživí ne příliš akční knížku.
Právě s dějem kniha pokulhává, autorka se víc než na boj s příšerou zaměřuje na vývoj vztahu mezi Volhou a králem Dogevy, Lenem. To sice není až tak špatné, ale vzhledem k povaze hrdinky jsem čekala trošku víc.
Co se týče světa ve kterém se Zaklínačka odehrává tak ten by se dal považovat za klasický (co se týče fantasy). Setkáme se s mágy, upíry (a pořád si nejsem jistá, jestli tahle jejich verze pije krev nebo čím vlastně kromě tesáků a křídel odlišují), pár elfy a trpaslíky a samozřejmě s obludami. Popisů krajiny se také dočkáme, ale jen lehce a v ději to příliš nepřekáží. S čím jsem měla problém, bylo občasné přeskakováni mezi současností a vzpomínkami Volhy. Někdy mi připadala knížka mírně schizofrení, ale opravdu jen někdy :D.
Celkově je Povolání: Zaklínačka udělaná moc pěkně. Nádherná a zajímavá obálka, čistě bílý papír, začátek kapitoly vždy na pravé straně a občasné obrázky česneku. To vypovídá o tom, že si s knihou dal někdo velkou práci a odvedl ji dobře.
Přestože má kniha pár much, mě si získala téměř okamžitě. Je vtipná, dobře se čte a hlavně jsem si sedla s hlavní hrdinkou. Další co mě uchvátilo je ta obálka, je překrásná a nepřehlédnutelná. Zaklínačku jsem si opravdu zamilovala a už se těším na další díly.

Děkuji nakladatelsví  Zoner Press za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete objednat na jejich internetových stránkách. Momentálně na jejich stránkách probíhá,,Jarní úklid" to znamená, že si některé jejich knihy můžete koupit jen za 89Kč. Více informací zde.