pondělí 19. března 2012

Recenze: Eragon

Autor: Christopher Paolini
Vyšlo:  09/04
Jeden chlapec, jeden drak, svět dobrodružství. Fantasy bestseller Eragon z pera patnáctiletého Christophera Paoliniho, který nadchl miliony čtenářů po celém světě. Vypráví příběh chudého farmářského chlapce, který najde v Dračích horách modrý kámen, z něhož se vyklube dračí mládě - Safira. Spolu se vydají na nebezpečnou cestu královstvím ovládaným králem, jehož zlo nezná mezí. Dokáže Eragon naplnit své předurčení a převzít břímě legendárních Dračích jezdců? Osud království možná leží v jeho rukou ... První díl trilogie Odkaz Dračích jezdců.

Co nesmí chybět u správného fantasy? No přece draci! Představte si svět, kde draci nejsou pouze pohádkou, kde lesy obývají elfové a hory jsou královstvím trpaslíků. Nechybí však ani kouzla, tajemná proroctví a zázraky. Tímto vším je Eragon doslova přecpaný a dohromady dává vzniknout neuvěřitelnému příběhu. Uvolněte se a nechte se zanést do Alagaesie, tajemné země s krvavou historii.
Sérii Odkaz dračích jezdců napsal mladý nadějný spisovatel Chritopher Paolini a podle mnohých kladných ohlasů jsou jeho knihy považovány za geniální. Kolik lidí v patnácti dokáže vytvořit úplně nový svět a k němu stvořit i jazyk? Málo, velmi málo (pokud tedy bereme ty opravdu kvalitní, ne žádné braky :D ). Stejně tak jako Stmívání dovedlo dívky ke čtení, tak i Eragon vykřesal chuť číst v chlapcích, kteří splynout s hlavním hrdinou a zapojit se do krvežíznivých bitev, které Paolini velmi poutavě a čtivě popisuje.
A o čem tedy příběh je? O mladém chlapci, který žije se svým strýčkem a bratrancem na farmě v Carvahallu. Jednou náhodou objeví v lese záhadný kámen, který Eragonovi změní celý život. Přinesl mu hlavně jen problémy a trápení. Je nucen obstát to, co by jakýkoli jiný chlapec jeho věku nebyl schopný.
V Alagaesii vládne krutý král Galbatorix, který je posledním žijícím Jezdcem, který vlastní kouzelné stvoření - draka. Draci byly v této zemi dávno před lidmi a dokonce ještě dříve než elfové. Společně s trpaslíky se dají považovat za původní obyvatele. Bohužel po dlouhých a krutých bitvách byli draci téměř vyhubeni. A jak možná již tušíte, tak onen záhadná kámen není žádný kámen, ale vejce draka. Tímto začíná Eargonovo bouřlivé dobrodružství.
Přestože má kniha téměř pět set stran, nebudete se nudit ani na jedné. Napětí se střídá s objevování nových tajemství a je poměrně jednoduché sledovat dějovou linku, není nutné nad ní dlouho uvažovat.
Pokud jste viděli film a uvažujete, že první knihu přeskočíte a vrhnete se na Eldesta, tak to prosím nedělejte. Jak už bývá zvykem, tak se film a knižní předloha liší. V mnoha ohledech opravdu hodně. Pokud se tedy nechcete neustále ztrácet v ději, přečtěte si i knihu. Půjde to lehce a nebudete se do ní muset nutit. Jinak hlavní rozdíl mezi filmem a knihou jsou trpaslíci. Ve filmu na ně úplně zapomněli. Ale také pozměnili urgaly a odebrali jim jejich pýchu, jejich rohy. Ale zato Safira se jim velmi povedla.
A co říci na závěr? Pokud jste knihu nečetli, tak neváhejte a pusťte se do ní. Určitě vás překvapí a okamžitě budete shánět druhý díl.

Děkuji nakladatelsví Fragment za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete objednat na jejich internetových stránkách.