čtvrtek 9. února 2012

Recenze: Poslední z bohů

Vyšlo:  09/11
Jmenuji se Percy Jackson… Blíží se mé šestnácté narozeniny. V Táboře polokrevných však nechystáme oslavy, nýbrž výpravu do války. A místo blahopřání jsem si vyslechl dávné temné proroctví, které mi všichni tak dlouho tajili. Bitva, která může znamenat konec světa, začne docela nevinně, když mi přistane na kapotě auta bájný kůň Pegas… Ukáže se konečně, kdo stojí na straně dobra a kdo se přidal k vládci temnot? Kdo válku nepřežije a kdo z ní vyjde jako hrdina? Zápas o zachování civilizace začíná! 5. díl navazuje na předcházející tituly: Percy Jackson – Zloděj blesku, Percy Jackson – Moře nestvůr, Percy Jackson – Prokletí Titánů, Percy Jackson – Bitva o labyrint.

Příběh postavený na řeckých bájích a pověstech má něco do sebe, i když je kniha původně psaná pro mladší publikum. Mytologii miluju, takže tuhle sérii rozhodně nemůžu přehlížet. Pokud jste nečetli předchozí díly, tak je načase, aby jste to napravili a až pak si přečetli tuto recenzi. Může obsahovat informace, které by vám prozradily zápletky v předchozích dílech.

Percy brzy oslaví své šestnácté narozeniny a to znamená, že staré a děsivé proroctví se konečně dočká a bude vyplněno. Není jisté, že zrovna Percy je ten, kdo rozhodne o válce mezi bohy a titány, ale vše tomu nasvědčuje. Konečně se i Percy dozví znění onoho proroctví, které mu nikdo nechtěl prozradit, ale zároveň ho na něj trénovali. Čtyři roky ví o existenci Olympských bohů, ale až teď využije plně své nasbírané zkušenosti a dovednosti. Zničí Percy Olymp nebo ho zachrání?  Už od prvnímu dílu ví, že k této bitvě směřuje a nejde ji odvrátit. V rozhodování mu může pomoci nebo i uškodit to, že se konečně dozvídá minulost jak svých přátel, ale co je ještě důležitější, tak i svých nepřátel. Annabeth a Luke mají společnou minulost, který má v tomto příběhu velkou roli.
Pátý a zároveň poslední díl série o Percym Jacksonovi je strhující a oproti prvnímu dílu i dospělejší. Nepatřím k těm, kteří s Percym rostli, ale i tak mám tuto sérii ráda. Jen mě mrzí, že nám PJ trochu zpychl, ale co by jste čekali od kluka, který už tolikrát zachránil svět? Poslední z bohů má to, co by měl mít každý závěrečný díl. Spoustu akce a kromě ní se dozvídáme i další podrobnosti z antických mýtů a pověstí. Konečně se větší pozornosti dočkají i menší bohové, ale protože jsou ukřivdění, přidávají se na stranu Titánů společně s některými uraženými polobohy. To překvapivě  hraje v bitvě velmi důležitou roli.
Jako i předchozí díly i tento se řídí podle nějaké staré báje nebo pověsti. Ve druhém to bylo zlaté rouno a ve čtvrtém například Mínotaurův labyrint. V Posledním z bohů se klade důraz na Achilla nebo třeba Pandoru a její skříňku. Znáte tyto pověsti? Pokud ne, nemusíte se bát, v knize je jako vždy všechno vysvětleno. To je právě na Rickovi Riordanovi to skvělé. Dokáže do příběhu zakomponovat i vědomosti, které čtenář může využít například v hodinách dějepisu nebo literatury. Nejede si jen svůj příběh, ale snaží se děti i něco naučit a vyvolat v nich touhu po vědění.
Ach, chudák Luke. V tomto příběhu hraje roli záporáka, ale každý doufá, že se to změní. Jenže po tom, co přijal do svého těla titána Krona, není cesty zpět. Kronos chce zničit svět a Olympany s ním. A protože bohové jsou zaměstnáni Týfónem, který ve Spojených státech vyvolává velké přírodní katastrofy. Následkem toho zůstal Olymp v New Yorku bez ochrany, jedinou jeho nadějí jsou mladí polobohové. Dokážou ho zachránit a pomoci tím bohům vyhrát válku?
Co by to bylo za knížku pro mladší čtenáře kdyby neskončila dobře? Ano, možná Poslední z bohů nebude mít tak tragický konec, ale určitě vás překvapí. Nevymýšlejte své unáhlené závěry a proste si Percyho přečtěte. Pokud jste četli i předchozí díly, nebudete litovat. Pár chybiček by se našlo, ale proč to pitvat, když každý chlapec touží stát se Percym a každá dívka je do něj zamilovaná? A pokud to ještě nevíte, tak mi bude potěšením to zdělit. Rick Riordan napsal i sérii navazující na Percyho (jmenuje se Bohové Olympu) a již v březnu se můžete těšit na první díl s názvem Proroctví. Můžeme jen doufat, že bude kvalitou stejně dobrá nebo snad lepší něž Percy Jackson!