sobota 11. února 2012

Recenze: Moře nestvůr

Vyšlo:  02/10
Percy Jackson už si zvykl na to, že není jen tak obyčejný kluk z New Yorku - jako syn boha moří Poseidóna patří do dvou světů, lidského i mytologického, kde se to hemží záludnými a krvelačnými nestvůrami. A spousta těch příšer, které dřív znal jenom ze starých řechkých pověstí, mu teď usiluje o život... Po nečekaně klidném školním roce se poslední den před prázdninami na Percyho sesype celá lavina problémů - hodina tělocviku se promění ve vybíjenou s lidožravými obry, kamarád Grover se dostane do problémů a Táboru Polokrevných hrozí zničení. A tak se Percy a jeho přátelé vydávají na další nebezpečnou výpravu...

Příběh postavený na řeckých bájích a pověstech má něco do sebe, i když je kniha původně psaná pro mladší publikum. Mytologii miluju, takže tuhle sérii rozhodně nemůžu přehlížet. Pokud jste nečetli předchozí díly, tak je načase, aby jste to napravili a až pak si přečetli tuto recenzi. Může obsahovat informace, které by vám prozradily zápletky v předchozích dílech.

Celý rok se Percymu nic nestalo, konečně po dlouhé době vydržel na jedné škole po celý rok a nic neprovedl. Akademie Meriwether je totiž tak zvláštní, jak jen zvláštní škola může být. Učitelé nechávají  problémové děti ať si dělají co chtějí a ještě je za to pochválí. Ve třídách sedí na polštářích a vyučování je celkově takové volnější. To Percymu vyhovuje, je hyperaktivní stejně jako všichni polobohové. To musí ale před obyčejnými smrtelníky skrývat, protože by si o něm mysleli ještě horší věci než teď. Jediným  Percyho kamarádem na akademii je Tyson. Velký ukňouraný kluk s obrovskou silou. Jenže Tyson není člověk, ale ani polobůh jako Percy. On to ale netuší a ani po tom, co na ně ve škole zaútočí lidožraví obři a Tyson je zachrání, nemá nejmenší podezření. Tysonovu identitu zjišťuje až později a s tím bohužel i to, že nejsou zas tak rozdílní.
Druhý díl série o Percym Jacksnovi se vydává po stopách zlatého rouna. Tato legenda má v Moři nestvůr velkou roli, protože někdo otrávil Thaliin strom, který chránil hranice Tábora polokrevných. Jedině zlaté rouno dokáže strom uzdravit a udžet tak nestvůry mimo tábor. Bohužel je už hodně dlouhou dobu ztracené a nikdo netuší, kdy by mohlo být.
Na válečné výpravy polokrevných můžou vyrazit jen tři a protože velitelka této výpravy si Percyho s sebou nevybere, rozhodne se jednat na vlastní pěst. Spolu s Annabeth, dcerou Athény, a Tysonem se vydávají zachránit Grovera, starého kamaráda Percyho, který je uvězněn na ostrově zlého kyklopa Polyfema, který vlastní i zlaté rouno. Cestovat po moři je pro Percyho hračka, vždyť on je synem boha moře, Poseidóna. Proto se vydává tato zvláštní trojice po stopách Argonautů.
Kromě nestvůr se hrdinové setkávají s jejich starým přítelem Lukem a titánem Kronem. Oba touží zničit Olympské bohy a v cestě jim stojí pouze jejich potomkové. Objevují Lukův ďábelský plán a nejednou s ním zkříží zbraně. Která strana vyhraje?
V tomto díle se setkáváme s velkou spoustou osob a nestvůr z řeckých pověstí a mýtů. Rick Riordan učí zábavnou metodou mladé čtenáře řeckou mytologii, která je nejen v jeho podání velmi poutavá. Neschází zde dramata, láska a ani akce. Starším čtenářům by tato série mohla připadat mírně naivní, ale do patnácti let je ideální.
Jackson!