pátek 10. února 2012

Expres recenze: Krev elfů (Zaklínač III.)

Autor: Andrzej Sapkowski
Vyšlo:  2011
Nakladatel: Leonardo
Cintra je v troskách a stala se nilfgaardským protektorátem. Válka hrozí, že zasáhne i všechy okolní země, jež se stanou vazalskými provinciemi pod nadvládou nilfgaardského císaře Emhyra. Jediný, kdo může válečné štěstí vychýlit na jednu či na druhou stranu, je zmizelá princezna Cirilla, vnučka cintránské královny Calanthé. A tak ji hledají snad všichni - jedni aby s ní uzavřeli dynastický sňatek, druzí aby něco takového znemožnili. Je na Geraltovi, aby s pomocí svých přátel splnil slib, že malou princezničku ochrání. Úkol je to těžký, vždyť válečnou mašinerii nějaké bajky o Osudu a Dítěti-překvapení nijak zvlášť nezajímají...
Zaklínače jsem měla vyhlídnutého už dlouho, ale dostala jsem se k němu až v minulém týdnu. Na internetu jsem se dočetla, že Krev elfů je první díl ságy a ty předchozí jsou jen povídky. Trochu mě to zmátlo, ale budiž. Po dočtení jsem měla víceméně rozporuplné pocity, ale daly by se považovat za kladné. Klasickou fantasy většinou moc nečtu, proto jsem se rozhodla udělat jen Expres recenzi a ne tu klasickou. Bude to pro mě jednoduší a zatvrzelí přívrženci fantasy mě neukamenujou.
To co mě na knize bavilo, jsou určitě dialogy. Popisů tam bylo poměrně dost, některé až zbytečné, ale když se kniha odehrává v jiném světě, tak se tomu autor mnohdy nevyhne. Velmi jsem si oblíbila Ciri. Je to dívka, která to v životě nemá lehké, ale stejně se s tím popere. Předpokládám, že Krev elfů byl jen takový delší úvod a v dalších knihách bude více akce, protože tady jí moc nebylo. Více méně jen výcvik s Ciri a pak asi jen dvě nebo tři bojové scény. Ty ale autor umí vylíčit skvěle, takže doufám, že jich tam příště bude víc.
Překvapili mě obrázky. Knihu s obrázky jsem už nečetla hodně dlouho a tohle bylo příjemné zpestření. Mám sedmé vydání od nakladatelství Leonardo, takže nevím jak jsou na tom ostatní, ale tady asi pět povedených obrázků bylo.
Mrzí mě, že jsem se mnohdy v postavách ztratila, protože jich tam v některých momentech bylo strašně moc. Některé pasáže jsem si musela přečíst i víckrát, abych se dostala do děje. Zajímalo by mě, jestli Sapkowski Starou řeč vymyslel sám, nebo jestli ji přebral od někud jinud. Jestli jsou to jen nesmyslné shluky písmen nebo zda by se z toho mohl vytvořit slovník (možná už existuje, jak říkám, nemám v tom přehled).
Zdá se mi, že Krev elfů hodnotím poměrně negativně, aspoň v předchozích odstavcích, ale nenechte se oklamat. Fakt se mi to líbilo. Děj byl plynulý, nápaditý a nenudila jsem se. Pořád se tam něco dělo a to mám ráda. Pokud se vám bude tato recenze (myslím, že se to ani recenze nazývat nedá, spíš vyjádření názoru) zmatená, tak je to dobře, protože já z téhle knížky právě tyto pocity mám. Takže se nelekejte, byl to účel :D