úterý 5. února 2013

Recenze: Jezdci časem

Autor: Alex Scarrow
Vyšlo: 09/2011
Nakladatel:BBart
Žánr: sci-fi, cestování časem
Zahrávejte si s časem a známý svět… by se mohl změnit ve svět, jak ho neznáte. Liam O’Connor měl zemřít v moři v roce 1912. Maddy Carterová měla zemřít v letadle v roce 2010. Sal Vikramová měla zemřít při požáru v roce 2026. Ale několik okamžiků před jejich smrtí se zničehonic kdosi objevil a řekl: „Podej mi ruku…“ Jenže Liam, Maddy a Sal nejsou zachráněni. Najala je organizace, o jejíž existenci nemá nikdo ponětí, s jediným cílem – aby opravovali narušenou historii. Protože cestování časem je možné a někteří lidé by se rádi vrátili v čase a měnili minulost. Proto existují JEZDCI ČASEM, aby nás chránili. Aby zabránili cestovatelům v čase ve zničení světa…

Cestování časem je velmi ošemetná záležitost. Alex Scarrow si s tím, ale pohrál skvěle. I přesto, že se příběh pohybuje v různých dobách současně, je kniha přehledná a beze zmatku. Největší zásluhu na tom má i vysoký počet kapitol, které oddělují důležité momenty a různé doby.
Pár minut před smrtí třech mladých hrdinů dostali Liam, Maddy a Sal možnost před ní uprchnout díky pomocné ruce staře vypadajícího Fostera. V jeho budoucnosti totiž cestování časem není nemožné, hlavně zásluhou velmi pokročilé technologii.  Proto agentura pro kterou Foster pracuje založila Jezdce časem, aby napravovala nesrovnalosti, které vznikly po ostatních cestovatelích. Díky ní se spojily osudy mladých lidí, kteří ve své době už neměli budoucnost. Dala jim novou, sice nejistou, ale přesto vzrušující.

Co by jste si vybrali? Návrat do okamžiku těsně před vaší smrtí nebo zachraňovat svět? Liam, Maddy i mladá Sal si zvolili jednohlasně druhou možnost. Jenže netušili, že i to má své mínus. Jezdci časem je kniha o tom, co by se stalo, kdyby se dějiny ubíraly jiným směrem, o tom, co může udělat sebemenší maličkost s budoucností.
 ,,Priorita mise: opravit narušení času."
Přestože je kniha určená pro mladší čtenáře, nudit se u ní nebudou ani ti starší. Hlavní hrdinové jsou sice mladí, ale i tak se jim nevyhnou mnohdy hororové chvíle a nám bude běhat mráz po zádech. Pokud nejste zrovna fanouškem žánru sci-fi, nezavrhujte tuhle knihu okamžitě.  Až na tu maličkost, že se v ní cestuje časem moc technických vymožeností nenalezneme, protože podle autora i v roce 2066 používají granáty. A nesmím zapomenout ani na tzv. podpůrnou jednotku, která pomáhá Jezdcům v plnění jejich úkolu. Uměle vytvořená inteligence s nadpřirozeně silným tělem, ale i kouskem lidského mozku, která je schopná citů.
Jezdci časem nejsou náročné čtení, ale jsou ideální pro ty, kteří sci-fi moc nefandí. Námět sice moc originální není, knih o cestování časem je spousta, ale Alex Scarrow je dobrý spisovatel a při čtení jeho knihy se nudit určitě nebudete.