pondělí 19. prosince 2011

Recenze: Zloděj blesku

Vyšlo:  09/09
Bohové z Olympu se bouří! Dvanáctiletého kluka Percyho Jacksona čeká vyhazov ze školy a další trampoty na sebe nenechávají dlouho čekat. Najednou kolem něj začínají ožívat bytosti ze starých řeckých bájí. Z učitelky matematiky je rázem krvelačná příšera, z Percyho kamaráda se vyklube satyr a jeho otec je jedním z olympských bohů. Většina z nich má na Percyho spadeno, podezírají ho z krádeže blesku - mocné zbraně nejvyššího boha Dia. Percy a jeho přátelé mají jen 10 dní na to, aby blesk našli a vrátili, uklidnili náladu na Olympu a zabránili osudné válce bohů. K úspěchu výpravy ale nestačí jenom chytit pravého zloděje... Nenechte si ujít 1. díl světově úspěšné fantasy edice.

První díl z této série jsem pouze viděla v kině a připadalo mi zbytečné ji číst, protože jsme se ne internetu dočetla, že film je lepší. Při čtení dalších dílů mi to zas tak nevadilo, ale některé věci mi nedávaly příliš smysl. Pokud se rozhodnete číst tuto sérii, nepřeskakujte tento díl. Nejenže ve filmu pár scén vynechali, oni si některé i vymysleli.
Bohužel se v této recenzi nevyhnu srovnání s filmem, který byl opravdu povedený. Určitě se na něj podívejte, ale přečtěte si ho. Budete překvapeni, jak daleko se může režisér dostat, když nectí papírovou verzi. Mě se líbily obě podání, ale sympatičtější mi přišla ta filmová. Kdo by také neodolal Loganu Lermanovi, že?
Na rozdíl od filmu, kde je Percy asi tak šestnáctiletý, v původní knižní předloze je mu pouhých dvanáct let. Na kvalitě knihy to moc neubírá, přestože já mám radši, když má hrdina podobný věk jako já. Takže od hlavní postavy nečekejte žádné filozofické úvahy, nechejte se jen unášet napínavým dějem.

Podívejte se znovu, nabádal mozek moje oči.
My se díváme, tvrdily oči. Vážně to tam je.

Od začátku do konce se kniha prolíná s řeckými bájemi a mýty. Díky Rickovi Riordanovi získaly tyto staré texty nový plášť, který je pro mladá lidi velmi atraktivní. Kdy by nechtěl být napůl bohem, mít za kamaráda napůl kozla a bojovat s nestvůrami? To je touha každého dítěte, i přesto, že o tom ještě neví.
Mrzí mě, že ve filmu vynechali scénu s Chimérou. Myslím, že to byl jeden z těch lepších momentů v knize, ale není špatná ani hydra, kterou Chiméru nahradili. Jen ten pád do řeky Hudson by byl velice efektní.
V prvním díle se nesetkáme s hromadou staro antických názvů, první díl je spíše takové seznámení a průvodce světem mladého poloboha. Seznámí se se skutečností, že antičtí bohové nebyli jen legendou, ale stále existují a jejich potomci jsou mezi námi. A spolu s nimi náš svět okupují i nebezpečné nestvůry. Percy se během putování do království Hádese, boha podsvětí pro svou matku se spoustou z nich setká. Nevyhne se ani setkání s ostatními bohy a nakonec i se svým otcem o kterém si myslel, že zahynul na moři.
Pokud jste viděli film dříve a chcete se pustit do čtení prvního dílu, dám vám jednu radu. Nenechejte se odradit začátkem, překousejte ho a až vás kniha vtáhne do děje, který je pro vás neznámý, užijte si četbu. Kniha je původně psána pro děti, proto od ní nečekejte, že vám změní život. Je to skvělé oddechové čtení plné dávno zapomenutých věcí z dob antických.

Dávám 7,5 bodů z 10.

P.S.: Druhý díl Moře nestvůr bude v kinech v roce 2013