čtvrtek 29. prosince 2011

Recenze: Vražedná pomsta (Hunger games #2)

Autor: Suzanne Collinsová
Vyšlo:  7.10.2010
Žánr:  dystopie
Jste hladoví po dalším strhujícím čtení? Napínavý příběh dobrodružství, útlaku a romantiky pokračuje! Katniss dosáhla vítězství v Hladových hrách aktem vzdoru proti všemocnému Kapitolu a jeho krutým pravidlům. Katniss s Peetou očekávají pomstu mocných. Překvapivé výsledky zápasu v drsné reality show však povzbudily obyvatele země Panem, aby se postavili k odporu, a v krajích se formuje odboj. Podaří se zabránit krvavému střetnutí, jehož důsledky by byly víc než hrozivé?

Vražedná pomsta je navazující díl na Arénu smrti. Pokud jste tento díl nečetli, nedoporučuji Vám číst tuto recenzi. Může obsahovat informace, které by vám prozradily zápletky v předchozích dílech.

Suzanne Collinsová se tvorbě pro děti věnuje už od roku 1991, kdy začala psát scénáře k televizním pořadům pro děti, například Clarissa Explains it All nebo Clifford´s Puppy Days. Několik pořadů, na nichž se autorsky podílela, bylo nominováno na prestižní televizní cenu Emmy.
Při práci na dětském pořadu Generation O! se setkala se spisovatelem Jamesem Proimosem, který ji přemluvil, aby zkusila napsat také nějakou dětskou knihu.
Když jednoho dne listovala Alenkou v Říši divů, napadlo ji, že venkovské prostředí příběhu se musí dětem, které podobně jako ona vyrostly ve velkoměstě, zdát neuvěřitelně vzdálené. Ve městě, jako je New York, se přece spíš než do králičí nory můžete propadnout do kanalizace. A když se vám to stane, jen těžko se ocitnete uprostřed čajového dýchánku. Co byste tam místo něj tak mohli najít? Právě o tom pojednává její prvotina, The Underland Chronicles (Podzemní kronika).
Přednedávnem dokončila a vydala třetí díl série Hunger Games a nyní pracuje na scénáři k filmovému zpracování prvního dílu.

První díl této série byl strhující a napínavý příběh, který si téměř okamžitě vybudoval silnou základnu fanoušků. I když se zdá, že naspat pokračování, které by bylo ještě lepší je nemožné, Suzanne Colinsová to dokázala. Nechte se unášet strhujícím příběhem při kterém vám budou téct slzy.
Na konci prvního dílu Katniss a Peeta vyhráli Hladové hry a odstartovali tím velké množství následků. Kraje se bouří, vznikají nepokoje. Přestože to Katniss neměla v úmyslu, svými jedovatými bobulemi způsobila mnoho rozruchu. Prezident Snow ji proto navštěvuje před začátkem Turné vítězů, aby ji nahnal strach a donutil ji ke spolupráci a uklidnila neklidné kraje. Bohužel i přes její snahu se jí to nedaří...
Vztah mezi ní Peetou je velmi napnutý a nepomáhá ani skutečnost, že je mezi nimi i někdo třetí. Hurikán se také hlásí o slovo a Katniss je stále zmatenější a netuší, koho by si měla vybrat. Na Turné vítězů znovu musí hrát onen zamilovaný pár jako při Hladových hrách, ale zdá se že to nestačilo. I když to vypadá, že si ze dvou chlapců už vybrala, je nucena se s ním rozloučit. Kapitol s ní má totiž jiné plány a zdá se, že jsou ještě krutější, než očekávala.

Musím zpátky do arény.

Ve druhém díle dostává větší šanci se prosadit Haymitch. Dozvídáme se více o jeho minulosti a nechává nás taky prohlédnou jeho ochranou slupku, protože i pod ní se skrývá chytrý člověk od kterého nikdy nevíte co máte čekat. I když mi ze začátku připadal nesympatický, svůj názor jsem musela změnit. Mám ho čím dál radši. Katniss se setkává také s osobou, kterou jsem si okamžitě oblíbila. Ze všech mužských hrdinů v této sérii ho mám nejraději. Je to Finnick Odair, okouzlující od prvního okamžiku.I když se nestekla při zrovna šťastné situaci...
Vražedná pomsta je stejně plynulá a rychlá, jako první díl. Na přítomný čas vypravování jsem byla zvyklá už od prvního dílu, takže mi to nevadilo. Možná s tím někteří měli problémy, ale na kvalitě knihy to neubírá. Přestože je příběh celé knihy tragický, v některých momentech jsem se smát musela. Bohužel mi ukáplo i pár slz, ale je vidět, že ten příběh se vás opravdu dotýká.

Ještě nikdy jsem nic takového neviděla, ale vím přesně, na co se dívám. Tohle prezident Snow označuje jako nepokoj.

Mnozí odsuzují Kapitol a jeho Hladové hry, ale já je v podstatě chápu. Po tom, jak lidstvo zničilo skoro celou planetu, bylo určitě nezbytné zajistit, aby se  tak nestalo znovu. Jak jinak donutit lid k poslušnosti než výhrůžkou smrti jejích dětí? Určitě je to neomlouvá, ale Hladové hry jsou jedním z možných východisek. Podívejte se do učebnice historie a neuvidíte nic jiného než stránky plné krvavých bitev a ničení Země. Možná na to šli tvůrci her trochu krutě, ale bylo to účinné téměř sedmdesát pět let. A to je docela dlouhá doba. Bohužel pohár trpělivosti jednou přetéct musel a nikdo nemůže říct, že to nečekal. Lidé chtějí žít svobodně, bez toho, aby se museli bát o svoje děti a sebe. A pomyslným spouštěčem je právě Katniss.
Čtení této knihy je jako odtrhávání čerstvého strupu. Pokud jste jako já, tak máte chuť každý strup odlupovat, jenže on není ještě zahojený a znovu vám teče krev. Strup se udělá znovu a vy znovu neodoláte a odtrháváte ho a čím víc to děláte, tím víc to i bolí. Tak je to i s Hunger games, čím víc ji čtete, tím víc vás to bolí. A s každým dalším dílem je to horší a horší. Jenže ono nejde přestat v půlce příběhu a už se k němu nevrátit. Příběh Katniss a ostatních hrdinů je až příliš lákavý, než abyste ho nechali ležet bez přečtení na poličce.
Po dočtení knihy pro vás ale tento příběh neskončí, protože i pak ho budete v hlavě probírat a vracet se k momentům, které na vás zapůsobily. Hlavně konec je nečekaný a překvapující. Celou dobu si myslíme, že víme jak to skončí, jenže ouha. Autorka nás překvapí a naprosto zmateným koncem nás navnadí na další díl.