úterý 6. prosince 2011

Recenze: Procitnutí ( Lovkyně snů #1)

Autor:Lisa McMann
Vyšlo:  10.10.2011
Sedmnáctiletou Janie už nebaví, že se stále propadá ostatním lidem do snů, zejména pokud ten, komu se zdají, někam padá, ocitá se na veřejnosti nahý nebo sní o svých erotických tužbách. Janie se nemůže nikomu svěřit - neuvěřili by jí a mysleli by si, že je blázen. A tak žije se svou schopností jako s nechtěným prokletím, které neumí ovládat. Pak se jednou propadne do noční můry, z níž jí ztuhne krev v žilách. Poprvé není v něčí zvrácené duši jen pozorovatelem, ale i účastníkem...

Lisa McMann je americká autorka narozená v 27. únoru 1968 v Holandsku, momentálně žije v arizonském Phoenixe. Její první román Wake (Procitnutí) se umístil na předních místech žebříčku nejpodávanějších knižních titulů pro děti, New York Times Bestsellers. Inspiraci na napsané knihy získala ve vlastním sně, kde se jí zdálo, že vstoupila do manželova snu. Tato matka dvou dětí se věnuje i psaní povídek, esejí a literatury faktu.

Už na začátku mě zarazil stal, jakým je kniha napsaná. Myslím, že by se četla skvěle v cizím jazyku, protože věty jsou jednoduché, krátké a celá kniha je psána formou časového deníku. Mezi různými událostmi jsou celkem velké mezery, takže mě překvapilo, při prvním otevření knížky, že je tak tenká. Má jen trochu přes dvě stě stránek, ale i přesto děj není přecpaný a ni mu nic nechybí.
Naše česká obálka je podobná, jako ta originální, jen má nahoře ty oči. Z blízka vypadají celkem děsivě. Nemůžu se rozhodnout, která obálka se mi líbí víc, ale obě mají něco do sebe. Nevím, jestli jste si všimli, ale nakladatelsví nechalo  jméno autorky nepřechýlené. Je to zvláštní, protože u nás a na Slovensku se ženský jména přechylují a stejně jako u Lisy McMann nakladatelsví nepřechyluje ani L.J. Smith, autorku série Upíří deníky a Temné vize.
Janie má smutný život, žije jen s matkou, která se o ni nestará, má jen starost o to, aby se udržela v dostatečně podnapilém stavu. Ale i přesto, že nemají dostatek peněz, je Janie silná osobnost. Život z ní utvořil člověka odolného, před posměvačnými lidmi a i v její nezávidění hodné situaci si dokázala najít kamarádku.

Proč ji všichni prosí, aby jim pomohla? Ona to neumí.

Ze začátku se vracíme do minulosti, objevujeme Janiinu schopnost spolu s ní. Propadá se lidem do snů, nevědomě je šmíruje. Sny mají velký vliv na psychiku, ale jen málo lidí si je po probuzení pamatuje. Pamatují si jen pocity, nějaké záblesky, ale to je vše. Sny vytváří naše podvědomí, vzkazuje nám, co nás trápí, na co se těšíme, z čeho máme obavy. Janiie vidí sny cizích lidí, začalo to už v jejích osmi letech a od té doby se propadá do snů, všem, pokud jsou v její blízkosti. Dozví se tak spoustu tajemství, které nemůže nikomu prozradit, protože by jí nikdo nevěřil.
Aby si mohla dovolit vysokou, vypomáhá v domově důchodců. Není to moc atraktivní práce, ale pomůže Janii získat potřebné peníze.Díky tomu se setká s člověkem, který jí pomůže pochopit to, co je.
Nebudu prozrazovat v této recenzi příliš mnoho, protože Procitnutí opravdu není tlustá knížka, zvládnete ji přečíst během odpoledne a povykládat o ději zvládnete za 5 minut a nic nevynecháte. Největší plus si u mě autorka získala Calebem. Špatný kluky prostě žeru :D. Přestože je to s ním nakonec jinak, chemie mezi Janii a Calebem funguje. Oba jsou outsideři ve světě dokonalých a bohatých. Takoví lidé musí držet spolu a pomáhat si.
Líbí se mi, jak kniha rychle odsýpá, žádné zbytečné krajky ani odbíhání od tématu. Jen si stále nejsem jistá, co si mám o Janii myslet, ale těším se na další díly, protože podle závěru knížky to vypadá na pořádnou akci, protože se Janii dozví víc o svém daru.  Další díl vyjde pravděpodobně 2.3.2012, takže si tento den zaznamenávám do svého imaginárního kalendáře.