pátek 16. prosince 2011

Recenze: Ledová královna

Autor: Susan Wiggsová
Vyšlo:  11/2011
Nakladatel: Metafora
Žánr:  společenský román
Již čtvrtý příběh od Vrbového jezera (edice KASSANDRA). Sophie Bellamyová se od rozvodu věnovala jenom své kariéře u mezinárodního soudu v Haagu. Na jednom slavnostním večeru však dojde k teroristickému útoku. Sophie málem přijde o život a smrtelné nebezpečí jí pomůže přehodnotit priority. Chce být zase se svými dětmi a také se svým vnoučkem, kterého téměř nezná. Cestou z letiště však ve sněhové kalamitě havaruje. Naštěstí projíždí kolem místní veterinář a zdá se, že i ve sněhové vánici může přeskočit jiskra… Život v malém městě však má svá úskalí, a tak se Sophie musí vyrovnat s nevraživostí místních dam stejně jako s tepláky místo večerních toalet. A také s tím, že její nový přítel je o hodně mladší…

Susan Wiggsová svou první „knihu“ vydala s pomocí dětských nůžek, stránek z bloku, vypůjčené sešívačky a tužky číslo 2 již ve svých osmi letech. V Knize o špatných dětech vyprávěla příběhy sebe a svých sourozenců a první vydání v nákladu jednoho kusu se kompletně vyprodalo.
Kvůli bratrově extrémní reakci na toto první dílko byla Susan nucena odejít do exilu, bavíc své kamarády a sourozence anonymními příběhy o ctnostných sestrách a bratrech, kteří je mučili. První milostný román, který přečetla, byla Shanna od jedinečné Kathleen Woodiwissové. Později, vyzbrojena titulem z Harvardu a krabicí „základních“ titulů od Kathleen Woodwissové, Roberty Gellisové, Laurie McBainové, Rosemary Rodgersové, Jennifer Blakeové, Bertrice Smallové a čekoholi dalšího s „planoucí“ či „extáze“ v názvu, se stala učitelkou matematiky, čistě proto, aby ukázala světu, že má i levou hemisféru.

Tuhle knížku jsem dostala na recenzi od nakladatelství Metafora. Není to můj šálek čaje, ale po přečtení jsem byla velmi příjemně překvapena. Tato kniha patří do literatury pro starší dámy, než jsem já, ale pokud se vám dostane do ruky, tak neváhejte.
Ledová královna se mi četla celkem lehce, bez zádrhelů a dokonce jsem se dozvěděla pár zajímavých informací. Hlavní hrdinka Sophie pracuje u mezinárodního soudu v Haagu, o kterém jsem neměla moc informací a ani jsem je nevyhledávala.
Sophie je žena, která se vzala manželství a svých dětí ve prospěch práci. Je to krásná, skoro čtyřicetiletá chytrá dáma, která si myslela že ví co chce. Ale jen do doby než se stala obětí atentátu. Tuto informaci se sice dozvíme už v anotaci, ale než se k ní dopracujeme, známe už mladého veterináře Noaha. Autorka skáče po časové nitce, tak jak se jí to hodí. Nejdříve se ocitneme v přítomnosti a děj je vyprávěn právě Noahem. První část obsahuje pouze tuto první kapitolu, ale ve druhé části, na kterou nás navnadí zajímavý recept, se vracíme v minulosti právě před atentát.
Na knize se mi líbí, že do ní autorka přidala i těch pár receptů, které hlavní hrdinové sami kuchtí nebo je jedí. Vypadají opravdu zajímavě, ale na některé by se suroviny u nás sháněly těžko. Dale každá část začíná krátkým vyprávěním, nebo spíše úryvkem obsahující doplňující informace k ději. Díky těmto částem je knížka více přehlednější a každá část přináší i něco nového.
Hlavním vypravěčem děje je Sophie, ale i přesto se ,,podíváme" do hlavy vedlejším postavám. Sophie si po útoku na mezinárodní soud utřídí myšlenky a začne litovat svého vztahu k dětem. Manželství už těžko zachrání, když její manžel se právě v den útoku ženil, ale vztah k dětem by měla šanci spravit. Rozhodne se nemeškat a vzdá se práce a povýšení na kterém ji opravdu záleželo. Tímto se dostáváme k úvodní scéně s mladým a okouzlujícím Noahem. Díky menší nehodě, která se Sophie stala jen kousek od jeho kliniky a jezerní bouře, se mezi nimi utvoří romantický vztah. A jak jste se mohli dočíst v anotaci, je o pár let mladší. Jenže tuhle informaci si krásný Noah nechává pro sebe. Dcera Sophie Daisy je stejně jako její matka mladá maminka. Proto Sophii je už ve 39 letech babičkou, ale to pro Noaha není žádný problém. On děti miluje a děti milují jeho.
Pokud chcete relaxovat po náročné práci či škole, není tato kniha špatnou volbou. Je plná romantiky, zvratů a i když se zdá, že to není právě váš styl, možná se mýlíte. Jen ji zkuste a třeba budete stejně překvapení jako já.
Děkuji nakladatelsví Metafora za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete objednat na jejich internetových stránkách.