sobota 19. listopadu 2011

Recenze: Odhalení (Temné vize 1)

Autor: L.J. Smith
Vyšlo:  17. 10. 2011
Kaitlyn je studentka střední školy. Kvůli svým nezvyklým očím a jasnovideckým schopnostem má pověst čarodějky. Lidé se jí bojí, a proto nemá žádné přátele. Přijme tedy pozvání do Zetesova institutu, kde bude moci začít nový život a studovat s vrstevníky s podobným neobvyklým nadáním. Kaitlyn zde pozná dva přitažlivé spolužáky, pohledného Roba, který svou léčivou silou rozdává jenom dobro, a tajemného a nebezpečného Gabriela s nezvyklými telepatickými schopnostmi. Studenti postupně začínají zjišťovat, proč byli do institutu přivedeni. A Kaitlyn se musí rozhodnout, komu má věřit... a koho bude milovat.

Lisa Jane Smithová napsala přes dvě desítky knih pro děti a mládež. Žije v Bay Area v Kalifornii, ale nejradši tráví volný čas ve své chatě poblíž národního parku Point Reyes, kde je plno stromů a zvířat, krásné pláže k procházkám a spousta skal vhodných pro horolezce. Jednou, když lezla s kamarádkou na skály, uviděla sněhobílého jelena, který jí dovolil jít za ním přes půl míle. Také je vášnivou sběratelkou: sbírá malé krabičky z různých zemí a nejrůznějších tvarů, dětskou literaturu 19. století (a starší) a knihy o kvantové fyzice. Je nezdolná optimistka. Je členkou klubu zvaného „velociraptor sisterhood“, což je svérázný způsob, jak vyjádřit, že ráda čte, píše a diskutuje o knihách s výraznými ženskými postavami. Za svůj život procestovala celou Evropu i Dálný východ.

Pokud jste četli Upíří deníky od této autorky a nelíbily se vám, tak pro vás mám dobrou zprávu. L.J. Smith změnila svůj styl, vykašlala se na upíry a pokusila se prorazit v jiné sekci fantasy. Temným vizím jsem nedávala moc velkou naději, ale po dočtení knížky jsem musela změnit názor na autorku. Zdá se, že konečně po tom množství knížek, které jí vyšly, napsala nějakou dobrou a zajímavou.
 Kaitlyn zvedla svůj skicák a zamířila za ním.
Odhalení jsem měla přečtené ani ne za půl třetí hodiny, tak dobře se mi četla, nemusela jsem uvažovat nad důvody jednání hlavní hrdinky Kaitlyn nebo hlubším smyslu příběhu. Pokud by jste chtěli onen hlubší mysl hledat, tak jste na špatné adrese, ale to vůbec není na škodu, protože v dnešním hektickém světě jsou potřeba knížky, které vám pomůžou uniknout z reality a odpočinout si. Jednání postav je přímé, bez zbytečných vedlejších elementů.
V knize je dostatek akce, citů ale i nadpřirozena, které vás nepustí, dokud knihu nedočtete. Jen se mi občas zdálo, že autorka neumí pracovat s láskou. Nad jejím vyjádřením jsem zvedala obočí a myslím, že L.J. Smith by se měla v této oblasti něčemu přiučit. Chápu, že dospělé ženě se ne vždy dobře píše o pubertální lásce, ale těm hlavním hrdinům není pět a nejsou ve školce.
Během čtení jsem nesplynula s postavami a jejich příběh neprožívala tak, jako bych byla jimi. Tohle se mi stává jen u velmi dobrých knížek a Temné vize mezi ně nepatří. Není to špatná kniha, je oddechová a příjemná. Doufám, že autorka v dalších dílech nechá více prostoru i dalším postavám, protože v prvním dílu této série neměli dostatek prostoru.
Tuto knihu bych chtěla doporučit všem, kteří mají dostatek času nebo si potřebují oddechnout. K tomuto jsou Temné vize jako stvořené.