pondělí 14. listopadu 2011

Recenze: Jestli zůstanu

Autor: Gayle Formanová
Vyšlo:  19.4.2011
Nakladatel: Ikar
Žánr:  společenský román
Moderní příběh pro mladé dívky a ženy. Šestnáctiletá Mia, talentovaná cellistka, jede s celou svou rodinou na výlet, když do nich narazí auto. Mia se vzbudí a nic necítí, jen vidí své mrtvé rodiče – a nakonec samu sebe. Její tělo je v kómatu, ale ona sama může vidět a slyšet vše, co se kolem děje. Skrze její vzpomínky pomalu odkrýváme její dětství, poznáváme její rodinu i jejího kluka Adama, se kterým sdílela lásku k hudbě. Pohnutý příběh citlivě mapuje duši dospívající dívky, která je nakonec postavena před těžké rozhodnutí – odejít, anebo zůstat.

Gayle Formanová je oceňovanou autorkou a novinářkou. Pracovala jako novinářka v časopisech jako Cosmopolitan, Elle nebo Seventeen.
V roce 2002 se vydala se svým manželem Nickem na roční cestu kolem světa, z čehož pak vznikla její první kniha You Can´t Get There From Here. Po návratu z cesty a napsání knihy se jí narodila dcera Willa. Později také adoptovala Denbele z Etiopie.

O této knize jsem četla velmi dobré komentáře, takže když jsem měla možnost si knihu přečíst, neváhala jsem. Kniha je psána formou ,,deníku", kde místo dní jsou v nadpisu hodiny. Nemá moc stránek, proto se mi četla dobře a rychle. Styl autorky není složitý, kniha je velmi čtivá a ani jsem nenarazila na žádné krkolomné výrazy. Jestli zůstanu je první díl ze stejnojmenné série.

Sama jsem se pár let pokoušela (neúspěšně) naučit hrát na klavír, proto oceňuji, když někdo umí opravdu dobře hrát. Z vlastní zkušenosti vím, jaká je to dřina. Na rozdíl ode mě, má hlavní hrdinka Mia více nadání než já. Při popisu pocitů, které zažívá po čas hraní jsem s postavou zcela splynula. Chápala jsem, co v ní hudba vyvolává a přála jsem si umět, to co ona.

Uvědomuji si, že umírání je snadné. Těžké je žít.

Mia si na rozdíl od svého okolí nezvolila nástroj, který se od ní očekával, nýbrž cello, které není tak známé. Myslím, že vybrat si nástroj, který je stvořen jen pro klasickou hudbu vyžaduje hodně odvahy. Naštěstí nám hrdinka ukazuje, že cello a ani jiné hudební nástroje se kterými se hraje převážně hudba vážná, nejsou zastaralé. I v současném světě se najdou lidé, kteří dokáží toto umění ocenit.

Celou knihu jsem se zabýval otázkou, jaké by to bylo, kdyby mě potkalo to stejné co Miu. Přijít o své nejbližší je těžké, ale žít dál bez nich těžší. Co bych si vybrala, být na jejím místě? Zůstat, nebo odejít? Je jednoduché zbavit se problémů, utéct  a už se nevrátit. Zachovat se jako zbabělec. Stojí ale ta bolest ze ztráty rodiny za pár let života? Nikdo nezaručí, že bude šťastný a bez větších problémů. Jedině pro lásku stojí zato žít, ať už je to láska k hudbě nebo člověku.

Na knize se mi líbilo prolínání současnosti a minulosti. Měli jsme možnost nahlédnou to důležitých okamžiků hlavní hrdinky a její rodiny. Nejenže si můžeme přečíst o rozhodování Mii, dozvídáme se i o změnách, které prodělali její rodiče. Donutila je k tomu touha být dobrým vzorem pro své děti, ale i snaha o šťastnou rodinu.
V dnešním světě není moc spokojených a úplných rodin, zvláště s takovým , jaký má každý člen Miiny rodiny.

Během některých velice povedených momentů mi i ukáplo pár slz. Velice dojemných příběhů, které na Vás takto zapůsobí je málo. Donutí vás se zamyslet nad svým životem a pomůže vám si uvědomit, že každý okamžik může být ten poslední. Jsem ráda, že jsem na jeden z nich narazila a na pokračování s názvem Where she went, které vyšlo letos v dubnu v originále se těším.