pátek 18. listopadu 2011

Recenze: Erebos - Hra, která zabíjí!

Autor: Ursula Poznanski
Vyšlo:  4.10.2011
Žánr:  sci-fy
Na jedné londýnské škole si mezi sebou žáci začnou předávat podivné balíčky, jeden se nakonec dostane i ke zvědavému Nickovi. V balíčku je DVD s počítačovou hrou. Hrou napínavou, a hlavně velmi inteligentní. Proč o ní ale nikdo nesmí mluvit a hráči musí dodržovat přísná pravidla? Na druhou stranu jim hra dokáže splnit i ta nejtajnější přání. Pokud neposlouchají nebo se znelíbí poslovi se žlutýma očima, čeká je trest. Jak je ale možné, že hra o každém všechno ví a neuděluje hráčům úkoly jen ve hře, ale i v realitě? Co hra vlastně chce? A jak ji může Nick zastavit?

Ursula Poznanski po zakončení studia na gymnáziu studovala japanologii, publicistiku, právo, divadelní vědu. Žádné studium však nedokončila a od roku 2003 působí jako publikující autorka. Pokud se někdo zeptá, od kdy píše, odpovídá většinou, že „od vždycky“, což sice není pravda, ale ona to tak cítí. K tomu však musí dodat, že příběhy „nosí v hlavě“ již velmi dlouho, jen předtím neměla chuť, přenést je na papír.

Nejprve začnu obálkou. Její originální vzhled mě naprosto uchvátil, vypadá, jakoby prošla stovkou ruk a pak až se objevila u vás. Líbí se mi námět knihy, o počítačových hrách totiž moc autorů nepíše. A když ano, jsou zaměřeny na děj ve hře a na reálná život tam není prostor. Právě proto jsem si Erebos oblíbila, míchá do sebe virtuální svět s realitou a přitom z toho nevznikl ,,nejedlý" pokrm.
Hlavní motiv knihy je o počítačové závislosti. Závislosti, jako takové můžou ze začátku působit neškodně, ale v Erebosu vidíme, kam až nás to může dostat. Stát se na něčem závislým je jednoduché, ale horší je se z toho dostat. Každý někdy se stal posedlý nějakou věcí, ať už počítačem nebo konzolí. Přináší to mnoho problémů a hráč zanedbává své povinnosti. Uzavírá se čím dál více do sebe a nemyslí na nic jiného, i když nemá možnost hru hrát. Stane se se otrokem, mouchou v pavučině. Jenže proč někdo něco takového vymýšlí? Kdo těží z toho, že z jiných se stávají trosky? Je to špatné a ať už má autor jakýkoli důvod vytvořit něco takového, je to špatné.
,,Někdy mám pocit, že ta hra žije."
Při líčení scén ze hry jsem toužila stejně jako hlavní hrdina splynou se svou postavou. Kdyby taková hra byla vymyšlena, asi bych neváhala a také se stala ,,závislákem". Popis hry je velice nápaditý a nešetří na detailech. Hlavně postavy jsou pěkně popsány. Chvílemi jsem si říkala, že něco takového bych udělala i já. S Nickem bych si rozuměla i v reálném životě. Jen mě občas vadily některé slovní obraty, ale možná to byla chyba jen překladatele.Někdy také autorka příliš spěchá a vynechává některé momenty, které by čtenáře zajímaly. Bohužel ale nemůže vyhovět všem, některým tam ty momenty chyběly, některé by akorát nudily.
Zaujalo mě, že autorka přidala do příběhu i lásku. Tím příběh i trochu okořenila a vyhověla tak i dívkám. Mě samotné se líbilo prožívat tyto dobrodružství  z pohledu Nicka, ale zajímal by mě i příběh ostatních hráčů.
Konec byl více méně chaotický, ale líbil se mi. Celkově bych knize nic nevytkla, nic mi nevadilo. Kniha se mi četla dobře a určitě ji doporučím ( a po půjčuji ) závislákům ve svém okolí, ale nezapomenu ani na ,,normální" lidi.