sobota 29. října 2011

Recenze: Levá ruka boží

Autor: Paul Hoffman
Vyšlo: prosinec 2009
Nakladatel: Knižní klub
Cale je jedním z tisíců chlapců, kterých se zmocnili fanatičtí a krutí vykupitelé a v naprosté izolaci je připravují na válku proti rouhačským antagonistům. S neobyčejně zmužilým, ale zároveň velmi uzavřeným čtrnáctiletým hochem má podle všeho zvláštní plány jeden z nejvlivnějších vykupitelů – lord vojevůdce Bosco. Jednoho večera Cale náhodou spatří lorda dohlížitele Picarba, jak pitvá ještě živou dívku, a šokován jeho bestiálním počínáním jej zabije a zachrání jinou dívku jménem Riba. Podaří se mu zosnovat útěk ze svatyně, a tak s dalšími dvěma chlapci prchá do neznámého světa za nikdy nepoznanou svobodou... Dobrodružný příběh o životě a hledání víry ve světě, jejž postihla blíže nespecifikovaná katastrofa, je první částí trilogie, která má všechny předpoklady stát se celosvětovým bestsellerem.

Jako pravděpodobně jediný romanopisec své generace, který se narodil ve světle petrolejové lampy, strávil Paul Hoffman značnou část dětství na letištích po celém světě, kde sledoval, jak jeho otec – průkopník sportovního parašutismu a mistr Evropy – vyskakuje z letadel. Po dlouhé bitvě s anglickou školskou soustavou, během níž se úporně bránil pravidelné školní docházce, byl přijat ke studiu angličtiny na oxfordské New College poté, co ho žádná jiná univerzita nepřipustila k přijímacím pohovorům. Po promoci vystřídal více než dvacet zaměstnání, pracoval například v sázkové kanceláři, jako poslíček jedné obchodní banky v londýnském City či jako učitel. Dělal také vrchního filmového cenzora Britského úřadu pro filmovou klasifikaci.

Můj názor:

Kniha je psán zcela bezprostředním stylem s výroky, které mi mnohdy nadzvedly obočí. Kniha nabízí klasický motiv vyjímečného chlapce, okolo kterého se točí celý děj. Otevírá nový pohled na násilí, bezohlednost a lidskou krutost. Během scén, kdy se dozvídáme o běhu života akolytů, nás kniha nutí se zamyslet nad tím co máme a zda si toho náležitě ceníme. Jen se podívejte okolo sebe, zrovna teď a řekněte si s čistým svědomím, že si tohle všechno zasloužíte. Jestli ano, tak Vám tleskám, protože já to říct nemůžu. Neudělala jsem ani jsem nevytrpěla ani zlomek z toho jakou hodnotu mají tyto věci, které vlastně nejsou ani moje, protože jsem je nekoupila já, ale moji rodiče.

,,...má-li se láska posuzovat podle většiny svých vnějších projevů, podobá se spíš nenávisti než přátelství."

Díky této knize náboženství získalo další formu, i když vykupitelé z něho udělali spíše sektu. Sektu, do které by nikdo z nás určitě nechtěl patřit. Už jen kvůli tomu, že rozdíl mezi tím co považují chlapci ze Svatyně -krysy- za pochoutku a co my -čokoláda- je nezanedbatelný. A já si tedy určitě dám pár kostiček čokolády :)). Nevím, v jaké době se kniha odehrává, protože mi moc nejdou dohromady meče a cigarety, ale odpovídalo by to našemu středověku, kdy církev měla hlavní slovo. Nadřazená vrstva tvářící se pro vnější svět jako světci, ale v soukromí jsou zkaženější, než kterýkoli poddaný.

,,Existuje jen málo spolehlivějších způsobů, jak lidi naladit, než vyprávět jim o nějakém strašlivém neštěstí, které tě v nedávné době postihlo."

Příběh se mi líbil, nabídl zas něco jiného a z nového pohledu. Celou dobu soucítíte s hlavním hrdinou, žasnete nad jeho krvežíznivostí a usmíváte se nad jeho nevědomostí. Cale postupně získává větší a větší sebevědomí a současně se stáváme svědky formování vyjímečné osobnosti a milostného románku.

Zakončení knihy je strhující, překvapivý konec, který nás navnadí na další knihu.